VARDAGSRASISM

En app, ett spel och ett sätt att ge ungdomar en bild av vardagsrasismen i Sverige. Spelet heter Reality Check, ofritt översatt till Realitetskontroll, och har skapats av bland annat Mångkulturellt Centrum och Anna Lindh-foundation. Spelet skall lyfta fram vardagsrasismen, som enligt spelskaparna finns överallt och hela tiden.

Vardagsrasismen finns. Om det kan det inte finnas några tveksamheter. Människor diskrimineras för sitt ursprung, för sin hudfärg. Men är vardagsrasismen så utbredd som spelet Reality Check och svensk media vill ha det till? Är det ett bevis på vardagsrasism när en läkare från Mellanöstern inte får jobba som läkare i Sverige när läkaren vägrar att görade prov och tester som krävs för att få svensk läkarlegitimation? SVT ville få oss att tycka och tänka så.

Men det finns vardagsrasism, som när man nekar en svensk kille som uppfyller kravprofilen och kunskapskraven för att bli brandman för att kvotera in en kvinna med utländskt påbrå som inte alls har samma förutsättningar för jobbet. Det är lika mycket rasism som kvotering. Vardagsrasismen är även när man väljer någon som heter Adam framför Abdullah bara för att namnen tolkas olika i en arbetsgivares öron.

I spelet Reality Check testade undertecknad – en bitter svensk gubbe på snart 50 år – att spela rollen som den 14-årige afrosvensken Malcolm. Den första vardagsrasisten som jag råkade ut för var en etniskt svensk gymnastiklärare som hade fräckheten att fråga om jag – i form av en 14-årig afrosvensk kille – kunde tänka mig att lära klasskamraterna afrikansk dans. Herregud. Den rasismen!?! Att tro att alla afrikaner kan dansa afrikansk dans, en dans som i sin tur inte existerar.

Som Malcolm besöker jag sedan en klädbutik, och provar en jacka med leopardmönster. Svennen i butiken har mage att påpeka att jackan är dyr, som om alla afrosvennar hade ont om pengar!?! Därefter har svennen i butiken fräckheten att påpeka att jag som afrosvensken Malcolm passar bra i den leopardmönstrade jackan. Därefter kläcker sig det dryga fanskapet ur sig att det är snyggt och exotiskt. Vilken satans rasist, den där blekfisförnäma butiksträlen…

Så där håller det på. Spelet får spelaren att tro att alla svenskar är vardagsrasister. Klasskompisen känner på mitt afrosvenska krull. Hon, med blonda flätor och dryg röst kommenterar håret. Hon är bara en av alla vardagsrasister som man tvingas möta i spelet.  I spelet är alla etniska svenskar som man stöter på vardagsrasister som bidrar till vardagsrasism.

Skulle någon få för sig att göra ett spel där man är ung blek kvinna som drabbas av sexuellt ofredande från en nyanländ,  eller där en svensk kille som rånas på allt av värde av ett gäng migranter varje gång han kliver utanför dörren – då skulle spelet vara fruktansvärt hemskt och vidrigt. Med rätta skulle ett sådant spel ha ansetts vara grovt generaliserande och vidrigt rasistiskt. Några få idioter är inte representativa för alla i den gruppen människor.

Ett sådant spel skulle befästa bilder och stämpla folkgrupper och folkslag som vidriga och hemska människor, när det faktiskt finns rötägg och guldpärlor i det verkliga livet. Precis som när det gäller oss som kallar oss svenskar, som i ett spel som tydligen skall spegla verkligheten gör oss alla till vardagsrasister. Reality Check skall fostra våra barn till goda människor. Det gör man genom att stämpla väldigt många vanliga människor som inte vill någon eller något illa som onda.

I spelet är det vardagsrasism att råka fråga fel person fel sak vid fel tillfälle. Om Reality Check visar en bild av verkligheten är jag vardagsrasist, men det hade ni väl redan räknat ut.

18 svar på “VARDAGSRASISM”

  1. All denna politiskt korrekta ”antirasism” kommer att leda till ökade motsättningar mellan etniska grupper. Personer med utomvästlig invandrarbakgrund uppmuntras att tolka in ”rasism” i precis allting och ständigt se sig själva som offer. Samtidigt skuldbeläggs etniska svenskar för sin blotta existens.

    Fatou, vars föräldrar kommer från Gambia, får en komplimang för sina snygga dreadlocks av sin etniskt svenska lärarinna. Lärarinnan, som bara försökte vara vänlig, blir mycket undrande när anklagas för att ha utsatt Fatou för ”vardagsrasism”.

    Pursvenske Erik blir för andra gången rånad på mobiltelefon och jacka när han är på väg hem efter en utekväll. Även denna gång talar rånarna svenska med brytning och ser ut att komma från Mellanöstern. Men Erik ska, enligt den åsiktselit som dominerar svensk politik och samhällsdebatt, inte känna någon vrede mot rånarna. Istället förväntas han tycka synd om dem, eftersom de troligen blivit kriminella till följd av den ”strukturella rasism” de utsätts för i Sverige.

    En vacker dag kommer naturligtvis etniska svenskar att ha fått nog. Det är sannolikt att deras uppdämda vrede då kommer att ta sig uttryck i riktig rasism, med konsekvenser som kommer att bli långt mer obehagliga än att säga till en mörkhyad person att han klär i en leopardmönstrad jacka.

  2. Äsch, Fredrik, du har väl snarare – likt en snabbt växande skara tidigare förnöjt färgblinda, sött slumrande svenskar – abrupt blivit alldeles klarvaken vardagsrealist?

    Intressant initiativ av Anna Lindh Foundation, enär hon främst förknippas med att ha utlämnat två terrormisstänkta egyptier till CIA och mördats av Mijailo Mijailovic.

      1. Skönt, och kanske livsviktigt, Fredrik, att kunna snooza och blunda en liten stund extra, när skillnaden mellan riktigt gastkramande mardrömmar och den mardrömslika verkligheten har suddats ut.

    1. Förknippas även med att Svetige betalade ut mångmiljonskadestånd till de stackars araberna. I min värld så hade det varit riktigare om CIA och Egypten betalat. Som grädde på moset för åtminstone en av araberna är han återigen ”äntligen hemma” hos sin stora familj i Sverige. Om araben arbetar vet jag inte men innehav av skadeståndspengar minskar i alla fall inte rätten till socialbidrag.

      1. Om minnesfonden betalat skadestånden hade det också sett snyggare ut. Oaktat om det ändå är skattemedel som bekostar fonden.

  3. Frihet innebär många saker.
    En av dom är att kunna få säga och argumentera för vad man tycker.
    Det är lika lite frihet i Sverigestan idag som det var under dom 13 åren i Tusenårsriket.
    Om jag (som ett påhittat exempel) tycker att t ex Syd-Koreaner luktar illa därför att dom inte tvättar sej, äter konstig mat och inte borstar tänderna…
    Så är jag kanske rasist.
    Jag har naturligtvis inte träffat ALLA Sud-Koreaner..
    Men om det nu är min erfarenhet så borde jag ha rätt att uttrycka den.
    Hur korkat det än kan vara…
    Inte under Svetsarn Löfven.
    Då blir jag dömd för hets mot folkgrupp.

    Om jag däremot tycker att etniska svenskar är rasister och kryptofascister, då blir det drag under galoscherna!
    Och säkert en välbetald tjänst som utredare i Rosenbad under Baaaah-Kuhnnnke!

  4. Hade jag inte läst din blogg hade jag aldrig (nåväl…) hört talas om spelet ”Reality check”. Vi måste sluta skriva om fiendens tokerier och sprida hans propaganda. Vi måste hitta vår egen verklighet och vår egen väg framåt.

    En marche – i takt!

    1. I min värld är det bra att lyfta fiendens vansinne. Är övertygad om att vi som ser på galenskapen med skepsis är fler än de som hyllar den.

      1. Programmet är gratis. Så de tjänar noll ekonomiskt på att uppmärksammas. Däremot tycker jag att det är rimligt att uppmärksamma feltänket.

  5. Det är väldigt rasistiskt när butiksbiträdet säger att Malcolm passar i jackan.
    Och det är väldigt rasistiskt om butiksbiträdet säger att Malcolm inte passar i jackan.
    Och om butiksbiträdet inte säger någonting till Malcolm så är det också väldigt rasistiskt.
    Kort sagt ;
    Malcolm är ett offer och butiksbiträdet är en rasist och detta oavsett situation.

    Jag är väldigt glad över att jag är den nu enda levande människan i Sverige som fortfarande har en knapptelefon så att jag slipper riskera att någonsin komma i närheten av appar som denna. ..

  6. Nu finns det rasism och rasism, dvs. det finns olika definitioner.

    Den förra består i att tillmälet rasist kletas på alla som kritiserar den destruktiva massinvandringspolitiken. Denna är en unikt svensk definition, vars kvasivetenskapliga idékomplex kultiveras bl.a. i genusvetenskapens högborg på Södertörn och som har kunnat breda ut sig i det politiska och journalistiska etablissemangets åsiktskorridorer, runt de floskulösa stamborden i den politiska korrektionsanstalten, och bland streetsmarta invandrare i välsittande offerkoftor. Appen ”Reality check” kan med stor sannolikhet hänföras till denna rasismdefinition.

    Den senare handlar om den i övriga världen vedertagna definitionen på rasism, vilket jag baserar min kommentar på.

    Att ta slavar från Afrika för att sedan använda eller sälja dessa, implicerar och förutsätter att man är en verklig rasist enligt den vedertagna rätta rasismdefinitionen. Man ser således ner på andra raser, på sådana som har en mörkare hudfärg. Genom denna nedvärdering, motiverar man för sig själv att det också är moraliskt rätt, eller åtminstone inte omoraliskt, att behandla andra människor lite hur man vill och samtidigt egoistiskt berika sig själv.

    Vilka är det då som har betett sig så här vidrigt mot mörkhyade afrikaner? Jo, av de som har varit involverade i slavhandeln på den afrikanska kontinenten, så har de muslimska araberna har betett sig allra värst åt under flera sekler fram till i våra dagar. Följaktligen är den rasistiska nedvärderingen av mörkhyade afrikaner, just på grund av hudfärgen, allmänt utbredd bland muslimska araber. Den ligger djupt ingrodd och pyr i den muslimska kultursfären. Man stiftar bekantskap med den redan i samband med modersmjölken.

    Eftersom det har varit ett relativt stort inflöde till Sverige av muslimska araber, så har rasismen enligt den rätta definitionen också spridits i Sverige. De invandrade muslimska araberna tar ju med sig sina värderingar från sina hemtrakter, inklusive den rasistiska nedvärderingen som också drabbar mörkhyade afrikaner på svensk botten. Då de muslimska araberna med stöd av sin koran har en fallenhet att sätta sig själv och sina trosfränder högst, så kommer också deras rasistiska nedvärderande inställning även spilla över på och drabba de etniska, kristendomspräglade svenskarna – den s.k. majoritetsbefolkningen.

    Eftersom muslimska arabernas andel av den svenska befolkningen hela tiden växer, så kommer också den verkliga rasismen i Sverige öka. Denna rasism kommer således bli vardagsmat i Sverige om något/några år, så kallad verklig vardagsrasism. I den mån muslimska män gruppvåldtar en svensk flicka, så får man inte väja för att gruppvåldtäkten troligen är ett utslag av verklig vardagsrasism.

    Vill man minska den verkliga vardagsrasismen så bör man förslagsvis utvisa eller repatriera alla muslimska araber som har sökt asyl i Sverige, och som har ljugit om sin identitet eller har åkt på semesterresor till hemlandet efter att de har fått PUT eller blivit svenska medborgare.

    Eller varför inte effektuera den grundlagsskyddade PK-floskeln ”alla människors lika värde”. Om inte de muslimska araberna innerst inne och i verklig handling vill kännas vid PK-floskeln, utvisa dem!

    1. Man ska vara varsam med orden, för annars blir det till slut omöjligt att samtala. Begreppet rasism är definierat, t ex av Oxford Dictionaires Online, som övertygelsen att alla medlemmar i en viss ras delar egenskaper som gör dem över- eller underlägsna andra raser (fritt översatt). Låt oss hålla oss till det, inte blanda in en massa reflexioner och emotioner.

  7. Bra att du skriver om detta, Fredrik. Vi vuxna lever i hög grad i en etnisk bubbla, på jobbet och på fritiden. Barn, ungdomar och unga vuxna är de som får hantera nångkulturen, konflikterna och hatet. Denna app, Reality Check, bidrar uppenbarligen till att öka grupptänkandet och rasismen. Så sorgligt att skattemedel går till detta!

Lämna ett svar till gruelse Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *