SKOLAN OCH SVENSKAN

Under sommarens resor i Bergslagen hamnade jag i Borlänge, i de kvarter som kallas Paradiset. Paradiset är även känt under namnet Tjärna Ängar. Tjärna Ängar betraktas av polisen som ett så kallat ”riskområde”, ett område som snart kan vara ett ”särskilt utsatt område”. Tjärna Ängar är inte paradiset. Långtifrån. I Tjärna Ängar, alldeles bakom Hemköpsbutiken, ligger Tjärnaängskolan – en skola där det svenska språket inte är så himla viktigt…

På Tjärnaängskolan går de yngsta eleverna i riskområdet Tjärna Ängar. Små ungar från förskoleklassäldern upp och igenom årskurs 2. Ungar som det är viktigt att ge en riktigt bra start i skolan. En bra utbildning och ett bra språk är två viktiga förutsättningar för att kunna bryta med utanförskapet. På Tjärnaängskolans hemsida står det att alla barn skall erbjudas en bra lärmiljö. Man har även höga förväntningar på sina elever. Man arbetar med språk och kunskapsutvecklande arbetssätt i alla ämnen.

Höga förväntningar innebär tydligen att man som elev i de första årsklasserna skall kunna lära sin lärare svenska. Det är så man arbetar med språk på ett kunskapsutvecklande arbetssätt, i alla ämnen. I ett utanförskapsområde, där väldigt få bland innevånarna betraktas som anställningsbara är skolan och svenskan extremt viktiga instrument för att bryta mönster och skapa en framtid. Då tar man in lärare i årskurs 1 som är så dåliga på svenska språket att de yngsta eleverna får försöka lära sina lärare att prata och förstå svenska.

Detta borde vara ett stort problem, ett haveri och ett systemfel. Det borde få skolminister Fridolin att släppa sitt handhjärta och åka upp till Borlänge för att försöka förstå hur det har kunnat bli såhär. Men i Borlänge är det inget problem alls. Iallafall inte om man pratar med den högsta ansvariga tjänstekvinnan, kommunens skolchef. Att föräldrar som vill att deras ungar skall bli bättre än föräldrarna på svenska oroar sig och är upprörda. De vill inte att deras 7-åring skall få vikariera i SFI-kursen. Men det är inget som skolchefen kan eller vill förstå…

Skolchefen för för- och grundskolorna i Borlänge kommun har inga som helst problem med att det är de yngsta eleverna som skall lära sina lärare det svenska språket. Skolchefen är nöjd med att det finns lärare på Tjärnaängskolan som knappt kan formulera sig på svenska.

” – Jag ser det som en tillgång. Det är så samhället ser ut och det är så vi vill ha det, ett rikt kulturellt samhälle” konstaterar Borlänges skolchef. ” – Skoldagen är en del av ett barns vardag. De har många språkliga inlärningssituationer” utvecklar skolchefen och menar att man kan lära sig svenska även utanför skolans väggar.

När inte ens den svenska skolan är intresserad av att ge ungarna en vettig utbildning i det svenska språket för att samhället ser ut som det gör – vart är vi då på väg? När lärare för våra yngsta elever, i ett utanförskaps- och riskområde, inte behärskar svenskan – hur skall vi då kunna lyckas med integrationen? Hur skall vi då kunna bryta en ‘utveckling’ som måste brytas? Med sådana skolchefer som den där skolchefen i Borlänge finns inte mycket till hopp för ”Paradisets” ungar…

17 svar på “SKOLAN OCH SVENSKAN”

  1. Skolchef??? Märklig benämning. Med den inställningen passar Eländes Elände betydligt bättre.

    Byt ut Eländet!

  2. Precis, Fredrik, multikultiivrarna har sannerligen lyckats över förväntan, när t o m lågstadieelever i den svenska skolan drabbas på detta oacceptabla vis av ”spännande” berikning.

    Har världen blivit ett endaste dugg bättre, för att tidigare närmast paradisiska Sverige, genom vettlös massimport av utomeuropéer, har förvandlats till ytterligare ett helvete på jorden?

  3. Hej.

    Gamla nyheter, men det blir väl nyheter nu när det drabbar fler.

    Lärare och elever som efter flera år fortfarande inte kan begriplig svenska stötte jag på redan ca 1998. Av rektor blev det beordrat ‘håll käft’. I fjärde klass försökte man lära eleverna alfabetet; två av tjugo var svenskar, och de föräldrarna flyttade sina barn till andra skolor.

    Allt som idag skrivs på bloggar och i fria media är gamla nyheter. Det är bara det att ingen velat titta efter förrän nu. Alla problem har varit välkända i alla berörda verksamheter sedan tjugo år.

    Som ogräs. Man kan inte vänta tills allt man har är maskrosor, jättebjörnloka och kirskål. Man måste rensa direkt och kontinuerligt, och sluta tillåta att ogräs rotar sig.

    Hittills har ingen visat på en empiriskt bevisad fungerande metod och modell för integration.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

  4. Ja, det är väl inte helt lätt att rekrytera lärare idag. Då får skolan följa den fastslagna prioritetsordningen:

    1) Förvaring
    2) Inbankande av rätt värdegrund
    3) Förmedlande av kunskap, i mån av tid och lust (lärarens och elevens)

  5. Naivitet, feministtjafs, HBTQ-certifiering, vänsterorientering, miljömupperi, Fridolin, ansvar (avsaknad av), Margot som vill gott(!), opposition (obefintlig), Rinkeby, skottlossning, tiggeri, blåljug, Annie L och Stefan; ja listan kan fortsätta ett bra tag till. Detta är vad vi (svenskarna) har att förhålla oss till i s f ansvar, ordning och reda, kontrollerade utbetalningar från stat och kommun; ja även denna lista kan göras lång men detta överlämnas till eventuella läsares egna fantasi (som förmodligen vida överträffar ovan nämnda; Gud bevare Sverige, Konungen samt Gotland…

  6. Det här med integration är nog bara ett ord som kastas fram i debatten för att man måste.

    Viljan är nog minimal hos de som vill integrera och de som ska integreras.

    Klart en lärare i en svensk skola ska kunna svenska. Det inser väl t.o.m. begåvningsreserven. Fast det är så här det fungerar i ett land som gett upp.

  7. En svensk bekant flyttade sitt barn från skolan när terminen började. Flickan var den sista svensktalande i klassen. Läraren frågade modern om hon var rasist.
    Om vi inte accepterar att våra barn är små svensklärare är vi rasister.
    Det är kört med den multikulturella skolan och med det övrig utveckling.

  8. Nja, Tjärnaängar ligger strängt taget inte i Paradiset, som är en annan del av Borlänge och är ett villakvarter. I Paradiset ligger bl.a. Paradisbacken, där man kan åka skidor eller pulka.
    Bra inlägg för övrigt!

  9. Men det kan bli så här roligt som ur filmen Göta kanal, ”Här har du pengarna ditt kräk!”. Då svarar invandraren: ”Inte Krek. Jag är Turk.”

  10. Jag vill påpeka, att inte bara ”nysvenska” ”lärares” bristande kunskaper i svenska språket inverkar menligt på elevernas utbildning.

    Ansvarsfulla föräldrar, vars barn ”undervisas” av utomvästliga vuxna i skolan, bör damma av sina egna gamla böcker i både SO och NO-ämnen.

    Koranskola och svensk skola har inte samma syfte.

  11. Märkligt att rasister alltid är vita och svensktalande. Alla dessa integrationsvägrande invandrare som ser ner på svenskar och struntar i Sveriges lagar, vad ska vi kalla dem? Alla skolledare och likasinnade figurer vars omdömen inte tycks vara särskilt välutvecklade, vad ska vi kalla dem?

  12. Apropå ett inlägg ovan, det är gamla nyheter.
    Bodde på 80-talet i Botkyrka kommun (sö Stockholm) där fanns en av de sk ”Mitt-i-XXXX”- tidningarna. Gratistidning
    På en framsida tronade en dag en kvinnlig lärare framför sin klass, under bilden stod:
    ”Vi är sååå härligt mångkulturella, vi är 23 elever i klassen och talar 22 olika språk.”
    ETT barn hade svenska som modersmål !
    Min tanke, stackars ensamma svenskunge, hur blir din framtid i skolan??.
    Detta var alltså 80-talet, 30 år sen..
    Tendensen var klar redan då..

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *