SKEPPET SVEA OCH KAPTEN STEFAN

Tänk om Sverige var ett skepp, skeppet Svea, och Stefan Löfven var kapten ombord. Med tanke på vad vi fick veta på Löfvens pressträff igår är den naturliga frågan vem som vågar följa med skeppet Svea och kapten Stefan ut på de sju haven. Vem kan känna sig lugn med att skeppet är säkert och Stefan har koll. Låt oss leka lite med tanken hur det skulle se ut.

I maskinrummet jobbar maskinchef Ågren. En person med tydligt dåligt omdöme, som gör avsteg från gällande regelverk och struntar i varningar från de andra i besättningen. Snacket går ombord att maskinchefen är kriminellt usel på sitt jobb. Men kapten Stefan hör aldrig något sådant. Antingen för att han är döv, eller dum. Styrman Ygeman har hört det där, flera andra höjdare ombord också. Men ingen av dem berättar för kapten Stefan när man har personalmöte, påstår kaptenen.

Ågren har fått order att snåla på bränslet, och tar uppgiften på stort allvar. Då och då stängs motorerna av, och skeppet blir svårstyrt värre. Det blir farligt, och det uppstår allvarliga risker för skeppet Svea och sjösäkerheten. Det är inget som kapten Stefan märker något av – och skulle han märka det så litar han på att styrman Ygeman klarar situationen.

Signalisten ombord heter Johansson. Men hon signalerar ingenting alls. Hon tycks vara helt oförmögen att ta emot eller vidarebefordra ett enda meddelande. Hon sitter i sin signalisthytt och är nöjd med att ha fått ett viktigt uppdrag av kapten Stefan. Nödropen från maskinrummet har hon aldrig hört.

En som har stenkoll är någon Bromander, fartygets städare. När han inte provsmakar fartygets champagne, provsover i lyxhytterna eller provbadar i bubbelpoolen är det fartygets städare som vet allt om allt ombord, och som inte har förstånd att berätta det för de som borde veta bättre – som kapten Löfven till exempel…

Hela befälsordningen ombord är ett skämt. Ingen vet vad den andra gör. Alla jobbar på sitt håll, och det funkar bra tycker kapten Löfven. Han kan till och med gömma sig i hytten ett par dygn med några kartonger gröna kulor och ett flak Norrlands bara för att orka med de andras arbete. Kaptenen brukar dessutom lägga sig i en annan hytt än sin egen, bara för att slippa störas av upprörda passagerare eller besättningsmän som bara vill störa och käbbla. Löfven kommer till bryggan när det passar kapten Löfven.

Men så händer det. Maskinchefen Ågren ställer till det rejält. Skeppet är i fara, går knappt att styra. Styrman Ygeman vill inte störa kapten Löfven, och signalisten Johansson har inte en tanke på att svara på några nödrop och varningar. När sedan den lilla bogserbåten M/S Transportstyrelsen river upp ett stort hål i sidan av skeppet på grund av ingen kan eller vill styra fartyget blir det liv ombord.

Besättningsmännen och befälen tittar på varandra, och undrar vem de skall skylla på. Bromander naturligtvis. Passagerna bankar på dörren till kaptenens hytt och vill veta vad som händer, till ingen nytta alls. Han ligger i en annan hytt och rapar marmeladgodis och litar på att besättningen gör sitt jobb och tar ansvar. Men till slut blir bankandet för störande för kapten Stefan, och han masar sig upp på bryggan för att se till att allt är okej. Det är det inte.

Det första kapten Stefan säger till sin besättning och till passagerarna är att det är ett haveri. Ett allvarligt haveri. Sedan skyller han haveriet på städaren Bromander och förklarar att han har fullt förtroende för sin styrman och sin signalist så länge han har förtroende för dem. Maskinchefen Ågren däremot, hon fick simma iland efter att fått betala ett flak Norrlands till kaptenen. Men hon fick med sig fyra årslöner i en vattentät konsumkasse som tack för jobbet.

Kapten Löfven har inte haft en aning om vad som har hänt ombord, eller orsaken. Kaptenen har litat på att alla tar ansvar för sitt och att den traditionella skepparkulturen skulle fixa resan över de sju haven. En näbbgädda bland passagerarna frågar kapten Löfven om hans eget ansvar. Svaret blir ett kärnfullt ”Det där är bara käbbel, och det vet du...”

 

18 svar på “SKEPPET SVEA OCH KAPTEN STEFAN”

  1. Forts på en jävligt bra historia:

    I horisonten dyker ett räddningsfartyg från Sjöräddningssällskapet upp, den snabba och väl fungerande katamaranen SD.
    På kommandobryggan syns kapten Jimmie”atomubåten”Åkesson med delar av sin besättning, 1:e och 2:e styrmännen Mattias”propellern”Karlsson och Rickard”radarn”Jomshof.
    De ser till så att besättningen och passagerarna på Svea får komma över till räddningsfartyget SD.
    Samtliga passagerare tar sig över och även en del besättningsmän men kapten Lövfen vägrar för han litar inte ett dugg på kapten Åkesson och räddningsfartyget SD.
    Kapten Löfven låter meddela att han ska ta sitt ansvar och följa med Svea till botten.
    Han lovar att absolut inte göra som den förra kaptenen, Reinfeldt, gjorde nämligen att ta den enda livbåten, rädda sig själv och strunta i passagerarna.
    Kapten Åkesson konfererar med sin besättning och bestämmer att i september nästa år kommer man, om Svea fortfarande flyter, att plocka upp kapten Löfven vare sig han vill eller inte.

  2. Lugn bara lugn … Konungariket Sveriges fiender … med kontor i Bryssel, Berlin, Washington och Tel Aviv … har i ”alla tider” haft tillgång till allt … stort som smått … så Statsministern har rätt … det är bara käbbel … rötmånad typ …

    Putin däremot kan antas fokusera på väsentligheterna … smart kille …

  3. Men hallå, vi är många här i andra klass som betalt rejält för våra biljetter så att vi både kommer fram till vårt mål och helskinnade tillbaka. Ska vi kliva av och bosätta oss på vårt turistmål när/om vi kommer fram?

  4. Och det finaste av allt. I land väntar söta fröken Anniesette på att få åka med kapten på en kryssningstripp. Hon vet hur hon ska ordna till det. De tänker låsa in ala kartor och kompasser och annat vetenskapligt skit i en skrubb. På dörren sätter de lappen ”Nazistfascistrasister – inträde förbjudet. Överträdelse på eget ansvar.”
    Hon har också en plan på hur de ska ro skeppet iland. 30 miljoner roddare med sjövana från Medelhavet. Starka, robusta, soltåliga och högröstade arbetare som kan ta alla enkla jobb så att söta fröken och kapten ska kunna genomföra denna sagolika lyxkryssning, som om ingenting hänt.

    De behöver förstås en dansorkester och vem spelar bättre än de rumänska slagverkare som spontanunderhåller i skeppets alla dörrhålor. Söta fröken och kapten kastar åt dem berömmande vitsord när de passerar dem. Hyllar deras starka kultur och tar sig en taktfast svängom till dragspel och skönsång.

  5. Mycket roligt skrivet, vem har förresten inte hört talas om rolighetsministrar, även om just dessa utgör ett oerhört sorgligt sällskap.
    Jag tror också att skeppskatterna Masen och Lille-mojen finns med nånstans på skeppet.
    Kaptenen har ju visat att han är beroende av att ha nått kramdjur i sällskap.
    För övrigt så är jag säker på att vi får se det här gänget medverka i Sveriges Vänster Televisions program;
    ”Allsång på skansen” där Raparen Kapten Röd II kommer att framföra Linda Bengtzings gamla slagdänga ”Jag ljuger så bra….” ackompanjerad av doakören ”Lögnhalsarna” .
    PS. Det finns sedan tidigare en Rappare som kallare sig Kapten Röd, således ej att förväxlas med Raparen (med ett P) DS.

  6. Löfven sade ju i nyheterna att han skulle gå till botten med detta haveri. Ingen jävel öser och läckan är fortfarande vidöppen.
    Sedan kan moderskeppet Svea köpas till vrakpris. Men spekulanterna, Alliansen tvekar. för de har motvind och kan inte segla.

  7. Ja man kan ju skämta om allt det bedrövliga, men till sist så hinner alltid sanningen ifatt. Det spelar ingen roll om så SD får egen majoritet i valet 2018, det är kört ändå för Sverige, som vi vant oss att se detta land. Detta mycket beroende på att alla statliga myndigheter är så marinerade i denna soppa att allt är oåterkalleligt tyvärr. Den som kan bör omedelbart lämna skeppet innan det helt går i kvav.

    1. Tompas. Vi måste ändå tro på att detta går att vända. Men det kräver att svenska folket kommer till insikt med att moder Svea är svårt sjuk. Denna vänskapskorruption som tydligen finns mellan regeringen och myndigheternas ledningar måste åtgärdas.
      Johan Westerberg på ledarsidorna.se påstår också att åklagarna inte är opolitiska och det skrämmer mig mer än allt annat.
      När rättsväsendet går i politikernas ledband är det fara och färde.

  8. Tack för en munter start på dagen Fredrik, men jag undrar över passagerarna som betalat dyra biljetter för att känna sig trygga på resan…

  9. SD må få egen majoritet … men någon förändring blir det inte. Det bestämmer ju partiets finansiärer … som har destabilisering som mål … och omfördelning från dom som har lite till dom som har mycket.

    Paula Bieler och många andra ”höga” SD är själv migrant … har inte ”Svenska Folkets” intressen i fokus …

  10. Hej.

    Törs man föreslå att du sammanställer dina kåserier i en ’print-on-demand’-samling för de av dina läsare som önskar köpa en fysisk kopia?

    Du håller ju närmast Ehrenmark:sk nivå!

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

  11. Tyvärr så finns det inte tillräckligt med livbåter flr alla passagerare när skeppet förliser!

Lämna ett svar till elina Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *