SKATTMÄSTAREN OCH SKAVSTA

Mittemellan Strömstad och Oslo, precis vid motorvägen och strax utanför staden Moss ligger Norges svar på Skavsta, flygplatsen Rygge. Eller rättare sagt låg. Rygge är idag en nedlagd flygplats. Terminalen är tom och öde. Dammråttorna har tagit över efter passagerarna. Parkeringsplatserna är lika övergivna och på startbanan finns det inte längre några flygplan som lyfter. Igår Rygge. Imorgon Skavsta…?

Flygbolagen lämnade Rygge när den norska regeringen införde sin flygskatt. Det absolut största flygbolaget Oslos lågprisflygplats var Ryanair. Ryanair lade ner 26 flyglinjer till Europa, och flygskatten fick Rygge att bli historia. Några få linjer flyttade till Oslos stora flygplats Gardermoen, ännu några färre till lilla Torp på andra sidan Oslofjorden.

Skavsta är ”min” flygplats. Skall jag flyga någonstans så är det i 9 fall av 10 Skavsta som blir platsen för avresan. Inte för att Skavsta ligger bättre till, sina dryga 10 mil söder om Stockholm. Inte heller för att Skavsta är en spännande flygplats med ett gigantiskt utbud av shopping, mat och upplevelser – det är tvärtom faktiskt. Men Skavsta är en smidig flygplats. En liten familjär upplevelse där allt går fort. Incheckning, säkerhetskontroll, ombordstigning, avstigning, bagageutlämning, passkontroll, tullfiltret. Framförallt är Skavsta flygplatsen som jag har råd att flyga från. Priserna hos Ryanair och Wizzair är i en helt annan division än från Arlanda. Oftast.

Finansminister Andersson har sin bild klar för sig. Flygskatten är helt rätt. I hennes ögon slår flygskatten faktiskt mest mot höginkomsttagaren i Stockholm – och har en bra fördelningspolitisk profil. Jag förstår inte vad finansministern menar. Höginkomsttagaren i huvudstaden som flyger från Arlanda, och betalar dyrt för sina flygbiljetter tycker möjligtvis att det är lite tungt att resan till Hongkong beskattas med 430 redan beskattade kronor. Höginkomsttagaren i Stockholm kommer att flyga ändå.  Om det sedan handlar om 80 eller 280 kronor i flygskatt för en kortare resa inom landet eller i Europa spelar inte heller någon roll.

För låginkomsttagaren som blir av med sin möjlighet att flyga lågprisflyg kommer däremot flygskatten att spela roll. Det finns ingen anledning att tro att Ryanair gör precis samma sak i Sverige som man gjorde i Norge. En flygskatt på 80 eller 280 kronor kommer att få det lika impulsiva som billiga flygbolaget att lämna Skavsta därhän. Det kommer att sluta med en tom terminal även på Skavsta, en öde långtidsparkering och en startbana där inget lyfter.

Vårdträlen som vill få lite sol i höstmörkret för att överleva kommer inte ha något Skavsta längre. Pensionären som vänder på varje krona för att ha råd med lite värme i vinterkylan kommer inte längre att ha råd. Flerbarnsfamiljen med låglöneföräldrarna som måste komma bort ett tag för att få ny energi inför något,  de kan glömma det.

Finansministern pratar om en skatt som slår mot de som har råd att betala. Hon har fel. En flygskatt kommer att slå hårdast mot de som verkligen behöver komma bort från det här landet någon gång, men som inte skulle ha råd om inte lågprisflyget fanns på lågprisflygplatsen. Det kan inte bli mer fel faktiskt. Men det fattar inte finansministern.

4 svar på “SKATTMÄSTAREN OCH SKAVSTA”

  1. Nästa fråga är vad som händer då en ny skattebas har introducerats. Då går skattesatsen alltid att justeras uppåt steg för steg för något ”behjärtansvärt” syfte. Exempelvis i någon förhandling kan MP kräva en rejäl höjning för att ”rädda världen” i utbyte mot att regeringen får sitta kvar vid köttgrytorna.

    Knappast någon människa med förståndet i behåll kan tro något annat än att de förslagna skattesatserna är något annat än en början för den ny skattebasen.

  2. Här är du helt rätt ute. Precis som med trängselskatt kommer dom med små marginaler att falla bort först. Varför är detta svårt att förstå för en finansminister?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *