SEDER OCH BRUK

Svensk debatt domineras just nu av det här med att vägra skaka hand med det motsatta könet, om det är kränkande eller inte att ta en gubbe i hand för att sedan slå sig för bröstet när hans gumma sträcker fram kardan. Miljöpartiets Gustav Fridolin kunde först inte fatta att det fanns kvinnor som uppfattade detta som kränkande, som en särbehandling bara för att de råkar vara kvinnor. Det handlar om svenska seder och bruk, det är västerlandets seder och bruk. Det handlar om att ta seden dit man kommer, men det fattade inte feministen Fridolin – språkröret i det feministiska Miljöpartiet – förrän det blev debatt om det där. Feministen Fridolin fattade noll när det dök upp kränkta kvinnor, på TV-rutan och i verkligheten.

Feministen och miljöpartisten Yasri Khan är uppväxt med att inte ta någon kvinna i handen. Det anses för intimt. Det fanns de som har samma uppväxt, fostran och religiösa övertygelse som Khan som inte hade några som helst problem att ta kvinnor på brösten, på baken, i skrevet under nyåret i Köln eller under en sommarlovsfest i Kungsträdgården. Nu tror ju inte jag att Yasri Khan skulle göra så, jag konstaterar bara att det finns dubbla måttstockar om vad som är intimt och inte bland de män som har fått byta miljö och kultur.

Det finns de västerlänningar som har fostrats av naturister till naturister. Skulle de för sig att åka till stränderna utanför Dubai eller i Oman kan de inte hänvisa till sin uppväxt medan de struntar i de seder och bruk som råder i de länderna. De kan inte ens visa för mycket hud, och det anses vettigt om kvinnorna sätter på sig huvudduk utanför hotellrummet. Den västerländska turisten brukar visa hänsyn, ta seden dit turisten kommer – och följa de seder och bruk som gäller i den miljön, i den kulturen. Skulle man få för sig att inte göra det, får man ta konsekvenserna.

Om de som flyr eller flyttar hit till Sverige inte vill ta till sig de seder och bruk som vi borde försöka upprätthålla här så finns det alltid en annan plats och en annan kultur där de sederna och bruken man vägrar att göra sig av med är kutym. Ingen har ju tvingat folk till ett land där vi anser att det är naturligt att ta en kvinna i handen utan att börja tänka intima tankar. Ta seden dit du kommer, eller kom till en plats där dina seder funkar. För varför skall anpassningen alltid vara enkelriktad?

I det kravlösa Sverige, i det kravlösa västerlandet är det alltid ”vi” som skall anpassa oss – oavsett om det är hemma här eller borta där, i Dubai eller Oman. Tills nyligen hade man inte kunnat skriva den här texten utan att bli nerkletad med rasistepitet och fascistinvektiv. Men något händer, och det händer snabbt. Det är därför det illusoriska feministiska Miljöpartiet får sina problem. De har bara varit låtsas-feminister. De har varit mer intresserade av att vara ett multikulti-parti där feminismen har fått stå tillbaka för att kunna attrahera sådana som får ribba av att skaka hand.

När vindarna i debatten nu vänder så kränger den miljöpartistiska skutan i stormen. Trovärdigheten är spolad överbord, och livbåtarna har blåst bort. Frågan är skorven är dömd, eller om det finns någon navigatör som kan ta ut en kurs enligt gamla seder och bruk. Inte är Fridolin mannen att hitta rätt kurs, och inte funkar det med Romson som utkik. Vem skall kunna rädda låtsas-feministerna…?

10 svar på “SEDER OCH BRUK”

  1. Islamakademins ordförande resp vice ordförande ger uttryck för precis den syn på västerlandet som du beskriver: http://www.svd.se/forodande-signal-till-unga-troende-muslimer/om/debatt

    Yasri Khan har uttalat att problemet med att avrätta ateistiska bloggare enbart ligger i rättsprocessens rättsäkerhet, inte i det faktum att man dödar människor för att de inte tror på Allah. Islamakademin ser tydligen inget problem med det eftersom man inte ens nämner det. Man ser naturligtvis inte heller några problem med Kaplans uttalanden och umgänge. Däremot ser man det som allvarligt att Gulan Avci har deltagit i ett seminarium med en uttalad motståndare till kvinnlig omskärelse, nämligen Ayaan Hirshi Ali. Detta läggs fram som ett skäl att Avci borde hålla tyst om Khan och Kaplan.

    Jag undrar vad Islamakademin skulle tycka om obetald TV-licens som anledning att sparka en minister? Sannolikt beror svaret på ministerns religion.

  2. Alla pratar om FN:s Kommittè för Mänskliga Rättigheter som gör att alla har rätt till allting.
    Finns det ingen Kommitté för Mänskliga Skyldigheter som man måste göra innan man får ta del av rättigheterna.
    Jag tror Antonsson skulle bli en bra Kommisionär för den kommittèn.
    Ex,vis Skyldig att ta seden dit man kommer..
    Skyldig att bita av handen om man vill slippa hälsa och inte gnälla..
    Leif

  3. Så mycket prat om att alla dessa asylsökande ska rädda den svenska vården och omsorgen på sikt.
    Förstår dock inte riktigt hur det ska fungera om männen inte får röra kvinnor och dessa mäns kvinnor oftast inte får arbeta utan ska vara hemma.
    Skulle gärna höra hur Anders Danielsson tänkt.

      1. Smittskyddsinstitutet jaaa absolut. Ha ha ha.
        För intimt att ta en kvinna i hand? Mmm… men i badhusen så verkar det vara andra kriterier som gäller… Vad är intimt och vad är inte intimt? Allt kokar ner i den icke handskakandes egen hjärna och fantasi. Såå den som inte tar en kvinna i hand bör omedelbart söka vård för sina översexuella fantasier. Potentiell våldtäktsman eller..?

    1. Desto värre. Han är alltså en produkt av det islamiserade lokalsamhället (eller klanen)som inte vill vara en del av Sverige.

  4. Bra inlägg. Hade det inte varit bättre om Khan hade hävdat tjejbaciller som anledning, istället för ”intima tankar”

  5. Hej.

    Angående FN:s kommissioner och Sveriges tvångssyndrom att följa dessa mer än vad de kräver:

    En ledare hade som svar på FN-kritik svarat: ’Hur många pansardivisioner förfogar FN över?’

    Hoppsan-snoppsan då! Nu kan jag nog aldrig bli riksdagisman, när jag råkar citera Stålmannen.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, lärare

  6. Utan att lämna ut för mycket men lille Khan var en blyg liten skitunge på gymnasiet, många trodde att han var gay. Men på den tiden kramade han tom tjejer i jämförbar ålder. Att han numer är Daesh och inte tar kvinnor i hand är något han snappat upp av någon av sina mentorer. Där finns det ett par riktigt sköna poäng att plocka. Om någon undrar hur han såg ut är det bara att räkna baklänges och börja titta i Vilunda Gymnasiets kalendrar….

    Man blir ett hånflin rikare

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *