MÄNNISKOHANDLAREN

Hade det bara handlat om Sverige, om svensk rättvisa, om svenska tanter och farbröder som samlar godhetspoäng genom att släppa ner något eller några mynt i den där pappersmuggen så hade den rumänska människohandlaren fortfarande varit miljonär. Nu är människohandlaren dömd till 12 år i ett rumänskt fängelse. Den rumänska rättvisan fick ta över när den svenska orättvisan levererade…

Uppsala under innebandyfesten Storvreta förra vintern. Utanför hotellet satt en ung kvinna, vid ingången till en närbelägen Pressbyråbutik. Vid ingången till den lilla gallerian som delade namn och byggnad med hotellet satt en annan kvinna. Vid Systembolaget genom gallerian och kanske hundra meter bort satt en ung man och gjorde samma sak som de unga tjejerna. Han satt där med en pappmugg, och tiggde pengar.

När jag kom ut från ”Apoteket Röda Näsan” med ett dussin Spendrups Gold i bagaget var den unga mannen på väg att kliva in i en minibuss. Rutorna var immiga, men jag kunde se att det satt rätt många personer i fordonet. Fordonet rullade bort, svängde vänster och plockade upp de två kvinnorna som hade suttit utanför gallerian och Pressbyråbutiken vid mitt hotell. Sedan försvann minibussen. En rumänsk bilpool? Samåkning när den är som bäst? En snäll farbror som skulle köra tiggarna till IKEA för en billig middag? Eller bara organisatören av tiggeriet som organiserade en resa till tiggarnas ruckel? Som gubben vid ratten gapade och höll på – med till visshet gränsande sannolikhet det sistnämnda.

Den rumänska mannen som dömdes till 12-års fängelse för människohandel hade sina åtta tiggare boende i ett ruckel utanför Uppsala. De drog tillsammans ihop mellan 4000 och 14000 kronor varje dag med sina pappmuggar. Allt hamnade i människohandlaren fickor. Varenda krona de givmilda Uppsala-borna skänkte till de åtta moderna slavarbetarna bidrog till att bygga upp en miljonförmögenhet för människohandlaren. Rumänsk polis har räknat och räknat och landat i att han tog nästan 1.2 miljoner kronor av sina slavarbetare.

Du kanske tycker att du är god när du skänker en krona eller tio till den trasiga människan utanför ICA, men är du verkligen det? Vet du att pengarna hamnar hos de där barnen på bilden? Går till den där operationen som det står om på pappskivan? Eller kan det vara så att pengarna faktiskt hamnar hos en människohandlare som blir miljonär på andra människors olycka? Om det är så att det är det sistnämnda som gäller så bidrar du till människohandel, till ett modernt slavarbete.

Ungefär samtidigt som den rumänska mannen skjutsade sina åtta slavarbetare fram och tillbaka i Uppsala för att tigga skrev Anders Lindberg sin numera ökända ledartext i Aftonbladet. Den handlade om det organiserade tiggeriet som inte fanns – som var som ”råttan i pizzan”. Det organiserade tiggeriet var en skröna, en vandringssägen. Nu sitter en människohandlare inlåst i Rumänien, i 12 år. Många fler kör fortfarande sitt slavdrivande, på svenska gator och svenska torg. Att tro något annat är att vara extremt naiv.

Tiggeriet handlar om att utnyttja folk, både de som tigger och de som tror att de gör något gott när de fyller på människohandlarens konto. Anders Lindbergs text – i all sin godhet och godtrogenhet – bidrog faktiskt till att ännu några fler hänsynslösa människohandlare kunde göra sig en hacka på andra människors olycka och andras naiva världsuppfattning. Jag inbillar mig att allt det där ligger rätt långt ifrån de ideal som Aftonbladets ledarsida säger sig stå för…

13 svar på “MÄNNISKOHANDLAREN”

  1. Synd att den Rumänska rättvisan har slappnat rent ut sagt helt betänkligt.
    Tacka vet jag med skomakaren och dess hustru.
    Serafimerriddare och allt.
    Det var ståndrätt det!

  2. ”Du tror att människor menar väl” säger Jordan Peterson i någon föreläsning. ”Du kommer att bli överraskad.”

    Logiken är perfekt:
    * Det här finns inte längre (där jag bor).
    * Så här hemsk är ingen (som jag känner).
    * Så här skulle ingen kunna tänka sig att göra (som vuxit upp i mina trakter).

    Rumänien torde ha färre illusioner när det gäller tiggeri.

  3. Anledningen till att Vellinge kommun fick avslag för tiggeri lagen är egentligen taktisk.
    Om de fått bifall hade flera kommuner följt efter. De kommuner som fortfarande envisas med att man gör gott för dessa människor genom att tillåta tiggeriet hade blivit översköljda av tiggare från de kommuner som förbjudit det. Det vill man ju inte, fast det kan man ju inte säga högt!

    För min del (som bor i Vellinge kommun) är inte själva tiggandet problemet (då är det värre i Malmö), det är nedskräpningen där de bosätter sig.

  4. Inom pk-vänstern har man ofta väldigt svårt hålla två tankar i huvudet samtidigt. Man vill dela upp världen i enkla, entydiga motsatspar; ont – gott, rika – fattiga, förtryckare – förtryckta, osv.

    Därför har man inom vänstern så förtvivlat svårt att göra en vettig analys av problematiken kring de tiggande romerna från Rumänien och Bulgarien. Man kan inte få ihop att den rom som i ett sammanhang kan vara utsatt för rasism och diskriminering, i ett annat sammanhang själv kan vara en förtryckare, som t.ex. ägnar sig åt slaveri-liknande människohandel. Och man vill inte heller förstå att en handling som vid en ytlig anblick kan tyckas vara ”god” (t.ex. att lägga en slant i tiggarens pappmugg) sedd ur ett fördjupat perspektiv i själva verket kan få ”onda” konsekvenser (t.ex. att bidra till att upprätthålla ett kriminellt, cyniskt utnyttjande av fattiga, utsatta människor).

    Om vi på allvar vill hjälpa de tiggande romerna måste vi förstås sätta press på politiker och myndigheter i Rumänien och Bulgarien att hjälpa dessa människor. De måste få utbildning, jobb, tillgång till drägliga bostäder osv.

    Men sådana insatser innebär också att man måste ställa krav på romerna. För att kunna fungera i majoritetssamhället måste de lämna klanmentaliteten och delar av sin traditionella kultur. Och den typen av krav brukar ju av identitetspolitiskt anstuckna vänsterdebattörer definieras som ”rasistiska”.

    1. Varför ska vi ställa krav på myndigheterna i Rumänien och Bulgarien? Varför skulle vi vara berättigade att ställa krav på myndigheter i andra länder? Typiskt svenskt tyvärr att tro att vi ”vet bättre”.

      1. Instämmer.
        Sverige behöver och ska inte ställa krav på myndigheter/regeringar i andra länder.
        Inte heller behöver vi införa något ”tiggeriförbud”.
        Det räcker bra med att vi följer nuvarande regler och lagar ;
        Den EU-medborgare som inte kan visa upp ett anställningsbevis eller ett eget kapital åker ut ur landet efter 3 månader.

        Och som ”eget kapital” räknas inte ”mugg med enkronor”.

  5. Hej.

    Något som stört mig i många år (vilket inte är ditt fel utan journalisters och politikers reflexmässiga behov av neologismer) är ordet ”människohandel”.

    Det heter slavhandel.

    Den enda anledningen jag kan tänka mig till att byta namn är att det finns etablerad praxis för hur slavhandlare skall hanteras.

    Nåja, domen är ännu en poäng för Rumänien och ett slag mot Sverige; må PK-väldet störta samman av sin egen skam och skuld!

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

  6. Jag kan inte tro att Aftonbladet inte visste hur det stod till. Inte heller kan de rimligtvis ha trott att de skulle bli trodde ifråga om någonting som alla lätt kunde se själva. Ljugandet måste ha något slags rituell karaktär. Kanske en samhörighetsmarlering an något slag.

  7. Bra skrivet, Fredrik, och bra agerat av rumänska myndigheter…

    … medan våra svenska myndigheter fortsätter slänga ofantliga summor svenska skattemedel – så kallat ”bistånd” – efter utländska brottslingar; vämjeliga terrorister och korrumperade makthavare i veritabla shithole counties.

    Några miljoner extra från svenska skatteslavar till slavägande EU-migranter är kanske helt ”okej” då…?

  8. Jag ger en hel del pengar till diverse saker som skulle kunna räknas som ”välgörenhet”, men jag är stolt över att aldrig ha gett en enda krona till de så kallade EU-migranterna.
    De som ger pengar till dom bidrar inte bara till människohandel.
    I de fallen då det inte finns en människohandlare i bakgrunden bidrar de som ger pengar till att tiggarens situation aldrig kommer att förändras.
    Det är de goda som låser fast tiggaren utanför affären. Om det inte vore för de goda skulle inte tiggaren få några pengar. Och då skulle tiggaren inte sitta på marken bredvid en snödriva.
    För då skulle tiggaren vara hemma hos sina barn i Rumänien.

    De som ändå känner att dom vill vara goda kan istället ge pengar till någon av de organisationerna (exempelvis starofhope) som jobbar på plats i Rumänien med LÅNGSIKTIGA förändringar.
    Men detta kan inte de goda göra.
    För om det inte finns några tiggande romer i Sverige så har ju inte de goda några som de kan skriva om på facebook och framför allt har de inte någon som de kan ge en enkrona.
    Och då kan dom ju inte känna sig goda.

  9. Förvånansvärt goda inkomster i tiggeribranschen:

    ”En man som tiggde vid Resecentrum i Uppsala har gripits misstänkt för brott mot penningtvättslagen, skriver Upsala Nya Tidning.

    – Det var mitt på dagen i går som en man kontrollerades av polis. I samband med kontrollen upptäcktes att han hade en stor summa pengar på sig. Han kontrollerades eftersom man upplevde att han var aggressiv i sitt tiggande. Mannen greps och är nu anhållen misstänkt för penningtvättsbrott, säger polisen talesperson Lisa Sannervik.

    UNT skriver att mannen hade flera miljoner i kontanter i bland annat jackan. Åklagare Anne Sjöblom, som nu fått fallet på sitt bord, säger till TT att hon inte kan bekräfta summan eftersom alla pengar ännu inte är räknade. Mannen har heller inte förhörts än.”

    https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/tiggande-man-gripen-för-penningtvätt/ar-BBJ3N6T?ocid=spartanntp

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *