”JAG TROR FAKTISKT ATT DET ÄR KÖRT”- JESSICA STEGRUD

”Jag tror faktiskt att det är kört”

Läraren – klädd i mörkgrön piké och jeans – kommer direkt från dagens sista lektion till vårt möte. Han är en av många mellanstadielärare och annan skolpersonal jag pratat med det senaste året. Jag har helt enkelt inte kunnat släppa tanken på hur Malmö skall klara av att utbilda och rusta tusentals nya elever – varav många nyanlända – för framtiden det kommande årtiondet, eller mer? Och vilka konsekvenserna blir om man inte lyckas?

Han slår sig ner, tar en klunk kaffe, tittar ut genom fönstret och låter blicken följa ett par förbipasserande. Sakligt och engagerat berättar han sedan om skoldagar som aldrig är sig lika. Om hur minst halva lektionstiden går åt till att få tyst i klassen och skapa arbetsro. Om stökiga killar och ofta kuvade tjejer. Om en allmän respektlöshet, hot, våld och trakasserier. Både mot lärare och elever emellan. Han konstaterar att otryggheten skapar en väldigt osund miljö för alla och att man tyvärr gradvis vänjer sig. Han tycker att det både eskalerat och krupit neråt i åldrarna och som exempel nämner han att de med jämna mellanrum finner olika vapen, knivar, saxar, tändare eller andra slags tillhyggen som elever haft med sig.

’Mellanstadieelever?’ frågar jag med illa dold förskräckelse. Tänker att jag kanske missuppfattat något. ”Ja, mellanstadieelever” svarar han krasst och suckar uppgivet. Jag nickar. Tänker på mina egna barns skola i en välmående grannkommun, kontrasterna kan knappast bli större.

Vi samtalar i nästan tre timmar och fram växer bilden av en skola i fritt fall. Vad gäller kunskapsnivåer, värderingar och inte minst otrygghet. Knarkhandel på skolgården. Omkringdrivande gäng, misshandel och hot. Förtvivlade lärare, många obehöriga, en del med ytterst bristfälliga svenskkunskaper. ”Kårandan är trots allt väldigt stark och lojaliteten mot barnen är stor. Det är ju inte deras fel att förutsättningarna är så dåliga.”

Han berättar om kollegan som brukar hjälpa sina arabisktalande elever med det nationella provet i svenska – genom att översätta vissa frågor till arabiska. ”För att han så gärna vill att de skall få godkänt. Han fortsätter sitt resonemang. Pratar om ”sina elever” – varav en majoritet kommer från socioekonomiskt utsatta familjer och områden. De flesta har invandrarbakgrund, en del är nyanlända och allt för många är präglade av långvarigt utanförskap. Han menar vidare att det blir allt vanligare att även barn som är födda och uppvuxna i Sverige vare sig behärskar svenska språket eller de kulturella koderna. Och att utanförskapet ofta ”göder ett förakt mot det svenska samhället och svenskarna”. Skolan blir som en egen värld, avskild från det svenska majoritetssamhället. ”Det som vi har som uppgift att rusta eleverna för”. Men det är ju snart ett fullständigt ”mission impossible” säger han knappt hörbart och blickar återigen ut mot gatan.

’Men vad borde man göra då’ undrar jag medan läraren sneglar på klockan och tar den sista klunken kaffe. ’Skolan är ju ständigt aktuell i den politiska debatten och det satsas ju mer pengar än någonsin.’ Jag refererar till några av det senaste årets skolpolitiska förslag så som HBTQ-certifiering, extra matematik-timme, läs-lov och ökat elevinflytande… Han skrattar till. Himlar övertydligt med ögonen. Säger att de ofta får höra att deras roll är att öka barnens lust till lärande, samtidigt som de knappt klarar av att ge barnen det mest grundläggande så som trygghet, arbetsro och baskunskaper. ”Och tänk dig att ena dagen tvingas konstatera att ytterligare en elev blivit könsstympad på sommarlovet, för att nästa dag diskutera Allas lika värde på en obligatorisk temakonferens. Det säger det mesta.”

”Jag tror faktiskt att det är kört”.

Han reser sig, greppar jackan och sträcker fram handen. Jag tackar så mycket för hans tid och konstaterar för mig själv att även den här läraren bekräftar mina mörkaste farhågor. Politikerna kan omöjligen ha förstått magnituden av de allt fler utsatta skolornas problem.

Eller så vet de helt enkelt inte vad de skall göra.

52 svar på “”JAG TROR FAKTISKT ATT DET ÄR KÖRT”- JESSICA STEGRUD”

  1. Hoppas vår skolminister Gustav”fixa skolan på 100 dgr”Fridolin läser de inlägg som skrivs ang skolans enorma problem.

    Så länge vi inte får dessa barns föräldrar rejält integrerade i det svenska samhället, så länge vi inte vågar sätta ner foten och visa att svenska lagar och regler gäller här så kommer dessa barn och ungdomar att fortsätta jävlas i skolan, på biblioteken och överallt där de befinner sig.
    Finns inte respekten för skolpersonal, bibliotekspersonal osv när de växer upp så finns den heller inte för polis och övriga myndighetspersoner när de blir vuxna, och då……

    Så länge våra politiker inte vill/vågar ta tag i detta närmar vi oss den punkt där ingen återgång till det Sverige vi vill ha är möjlig.
    Kanske är vi redan där.

    1. Så länge skolministern behåller sin naiva attityd om att allt går att fixa på nolltid kommer litet att hända. Uppgiften är ytterligt svår och kräver en satsning från samhället som är bortom vanlig hantering.

  2. En innerstadsskola i Stockholm fick rensas av nationella insatsstyrkan förra våren p.g.a elev som kom beväpnad och hotade skola, personal och elever.
    Inte ett knyst i media..

  3. Tack, Jessica. jag tror också att det är kört – om inte landet inom kort får en verklighetsförankrad regim, som förmår införa ett resolut ”returstopp”, så att varken könsstympningar, tvångsäktenskap eller jihadterror kan ske på ”semestern”.

    Inga pengar i världen kommer att kunna laga det svenska samhället om massinvandringen tillåts fortgå. Vi måste lagstifta bort mångkulturen och påbörja massrepatriering av samtliga oassimilerbara individer och deras närmast sörjande.

    1. Det stör mig något oerhört att politikerna/etablissemanget tillämpar dubbla måttstockar – allt i godhetens namn…

  4. Skolan är bortom all räddning! Det kvittar hur många miljarder som stoppas in i utbildningssystemet av godhetsknarkande velourtomtar. Utan realistiska krav, ordning och trygghet är skolan dömd! Den som saboterar ordningen i skolan får se sig utan utbildning! Blir man sedan kriminell så -arbetsläger eller utvisning!

  5. Jag tror politiker vet mycket väl vad som behöver göras. Men så länge de inte ens vågar yppa orsaken till problemen så vågar de heller inte göra något.

  6. De har givetvis inte en susning om vad de skall göra. Inte bara åt skolan, det gäller det mesta som är i utförsbacken. DETFINNS INTE EN SPORTKEPA.

    Se bara på dagens hyllningar i media om den fantastiska budgeten som presenteras. Ett ”guldregn” beskriver SvT den i bombastiska toner. Inte en sportkepa som sagt. Det är inte bara i Nord-Korea det finns rocket-men.

  7. Hej.

    Jag har arbetat i Malmö, på kommunala skolor (samtliga nivåer).

    Jag kan intyga att det som sägs ovan är sant utan att veta vem som intervjuats.

    Jag kan också intyga att det har varit så, och varit känt av ansvariga, sedan mitten på nittiotalet.

    Vi som protesterat, larmat och klagat har svartlistats.

    Jag har sett en kvinna tvingas sluta för att hon försvarade sig mot ett överfall av en arabisk elevs far. Jag har sett en judisk kollega tvingas bort från sitt jobb. Jag har haft kollegor som avtalet med elevers föräldrar att om barnet inte kommer till skolan så får det godkänt betyg. Jag har haft elever som bevittnats sätta eld på möbler, kläder, hår och där rektor vägrat polisanmäla. Jag har varit tvungen att stå inför tioåriga svenska barn och försöka förklara varför invandrarbarnen får bete sig som de vill. Jag har fått frågan:
    ”Ni ser ju att de jagar och tafsar på min syster varje dag! Varför gör ni inget?”
    Jag har sett och hört en rektor bli mordhotad av en hel arabisk-palestinsk familj, för att sonen skulle bli underkänd. Jag har själv blivit utsatt för försök till misshandel och fått välja mellan jobb och polisanmälan. Jag har sett en kollega få sluta samma dag efter att denne på ett möte frågade varför skolledningen inte agerade mot arabiska och negroida elever som dagligen förföljde, misshandlade och hotade en öppet homosexuell elev.

    Det känns som om listan aldrig tar slut.

    Malmö hör inte till Sverige, och de två vanligaste skällsorden bland araber, zigenare, afghaner, afrikaner och deras gelikar är ‘jude’ respektive ‘svensk’ (om klassiker som ‘hora’ och ‘bög’ undantas).

    Skall Malmö, och i förlängningen Sverige räddas, måste militärt undantagstillstånd utfärdas och staden rensas med gammaldags metoder. Alternativet till militarisering och ståndrätter samt deportationer av hundratusentals (även sådana som är födda här) är att resten av Sverige sakta men säkert blir som Malmö.

    Tiden för trevliga, humana och moderna lösningar har sedan flera år löpt ut, och svenskarna har tyvärr nu bara valet mellan etnisk rensning och att ersättas – det hade inte behövt se ut så, men sju av riksdagens partier valde att skapa dagens läge. Om så skedde med vett och vilja eller av dumhet och inkompetens, eller en oskön blandning är irrelevant.

    Rensa Sverige med hårdhänta medel, eller bli utrensade sakta men säkert. Alternativet trevlig samvaro i samförstånd baserat på samtal och ömsesidig human-etisk respekt existerar inte i verkligheten.

    Är Sverige svenskarnas land? Törs du säga det högt?

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    1. Bra där Rikard!

      Ja, det gamla skämtsamma uttrycket för att beskriva invandringen ”se hur det gick för indianerna i Amerika, de lever nu i reservat” , är kanske en verklighet för oss svenskar om några generationer.

      Hälsningar,
      Janne, pensionär å pessimist när det gäller mina barnbarns framtid i landet.

    2. Det var ord och inga visor! Dessvärre har du helt rätt, både i din beskrivning av utvecklingen i Sverige och framför allt i vilka åtgärder som krävs för att få ordning igen. Tiden för mjuka lösningar är som sagt förbi, det som krävs är hårda tag. Frågan är bara om det går att få våra styrande och en majoritet av folket att inse det?

      Innan eller kanske parallellt med den stora rensningen som du beskriver så måste det:
      1. Sättas totalt stopp för all invandring utom möjligtvis strikt behovsprövad arbetskraftsinvandring och detta i så fall från länder med kompatibel kultur.
      2. Verkställas avvisning av alla med avslagna asylansökningar samt illegala (”papperslösa”).
      3. Tas i förvar samtliga asylsökande tills ev. asyl beviljats eller vid avslag avvisning verkställts.

      Om ovanstående ska gå att genomföra så krävs det att 100-procentiga gränskontroller införs och att ev. asylsökande som kommer via andra EU-/Schengenländer direktavvisas med hänvisning till gällande regler om första asylland.

      Med tanke på de politiker vi har och hur folket röstar så känns det som en utopi att vi ska få ordning på Sverige. Det är kanske lika bra att inse att det är kört och anpassa sig till den nya situationen genom att skapa svenska enklaver där lag och ordning råder eller emigrera till ett bättre land (om det finns något som vågar ta emot folk från dagens Sverige).

    3. Av Rikard:
      ”Är Sverige svenskarnas land? Törs du säga det högt?”

      Fredrik Reinfeldt har väl ett svar på den frågan.

    4. Malmö får ju minst 5 miljarder om året i utjämningsbidrag. Kanske det räcker med att dra in bidragen? Då kommer kravallerna ganska omgående och vi måste göra så som du beskriver.

      1. Hållbar utveckling?
        Enligt statistik från SCB får Malmö 4,5 miljarder kronor och Göteborg 2,5 miljarder kronor.

        Det skatteavtal som gjorts upp mellan Malmö och Köpenhamn kan diskuteras. Att bo i Malmö och skatta i Köpenhamn är ett märkligt upplägg.

    5. Bästa Rickard.
      Jag läser ofta dina kommentarer och känner mig en aning bättre till mods för möjligheten att du med din erfarenhet av skolan kanske kan väcka några flera oss på gräsrotsnivå inför valet 2018.
      Att Fridolin eller någon från 7klövern skulle vakna ser jag som omöjligt men som tur är finns ett parti kvar att påverka, hoppas dom läser dina inlägg och tar lärdom.
      Tack!

    6. Mycket bra beskrivning av den dystra verkligheten.Den radikala lösningen på våra allvarliga problem du presenterar är också helt relevant.
      Tyvärr kommer det inte att inträffa utan vårt land och vår befolkning kommer att gå under.Jag ser inget ljus i tunneln.

    7. Fruktansvärt att läsa om dina erfarenheter – men efter de intervjuer jag gjort så tvivlar jag inte det minsta på sanningshalten. Tyvärr. Och jag tror liksom du att vi är förbi punkten då dialog fungerar.

  8. Äntligen har barnbarnen lyckats ta sig ini en skola som fungerar (Engelska, där 100000 elever står i kön). Jag får ont i magen varje gång när skolministern kommer med påhopp som bussning, tvång att ta viss antal nyinkomna, bort med vinster och diverse plats lotterier.
    Förtjänar inte mina barnbarn en skola som fungerar? En skola som gör det bättre med betydligt mindre skolpeng än kaosskolan med pengaregn barnen lyckades lämna.
    Det är kört. Garanterat, om även de få elever som går i en fungerande skola tvingas till kaosskolor i det multikulturella paradiset våra politiker (nästan alla ) så omhuldar.
    Behöver vi inte begåvningarna, är en bra fråga.

    1. @ellna
      Med tanke på alla utvisningar/ utvisningshot av människor som jobbat och skött sig, en del högutbildade så känns det som att vi har svaret där. Känns mer och mer som att vi är inblandade i något bisarrt experiment.

  9. @Rikard
    Det behövs inga undantagstillstånd. Det behövs politiker som vågar stå upp för Sverige och den svenska kulturen och vår historia.

    När politikerna slutar vara ”världsmedborgare” och börjar vara svenskar så kan vi med befintlig och ny lagstiftning få landet på rätsida igen inom loppet av några år.

    Men det kräver krafttag.
    1. Dubbla medborgarskap ska förbjudas. Antingen är du svensk eller utlänning.
    2. Utlänningar som begår brott där fängelse ingår i straffskalan ska utvisas.
    3. Avtal ska upprättas med länder där de flesta utlänningar kommer ifrån. Dessa avtal ska stipulera att om inte landet tar emot sina medborgare så kommer det inte få något bistånd ifrån Sverige och inga visum kommer att utfärdas för landets medborgare till Sverige. Medborgare i dessa länder som dömts till fängelse i Sverige ska avtjäna sina sista sex månader (vid straff som är sex månader eller kortare så överförs utlänningen direkt) i landets fängelse för att sedan släppas ut där.
    4. Inga mer asylansökningar från personer som gått över gränsen från något grannland kommer att bifallas. De skulle sökt asyl där istället.
    5. Asylrevision ska utföras på alla asylansökningar som godkänts de senaste 15 åren. Svensk lag ska följas och tillämpas. Om personen ljugit om ålder, namn, ursprung, asylskäl, osv. så ska PUT/ TUT återkallas och personen ska lämna landet.
    6. Avresecenter. Utlänningar som inte får vistas i landet får 48 timmar på sig att lämna det. Därefter kommer de att debiteras 1500;- per natt och person som de befinner sig i centret. Dessa center byggs upp i t.ex. Norrland. Det enda som finns i dessa center är sängar, matsal, telefon, fax och begränsat internet, ingen Wi-Fi eller underhållning. Tänk dig en väntsal. Här får de personer som inte får vistas i landet ordna med sin utresa själva. Enda förhållningarna är, för medborgare utanför EU, att inga byten får ske i Sverige eller inom EU när resan påbörjats. Samt att dessa personer är uteslutna från att söka inresetillstånd till Sverige igen i 60 månader efter det att fakturan för uppehället i Avresecentret är betald.
    7. Sverige kommer att utvisa kriminella till sina hemländer oavsett vilken typ av straff som väntar dem där.

    I Sverige så gäller svensk kultur och svenska värderingar. Vi har en stolt historia, ett vackert språk och en underbar natur som vi förvaltat väl. Vill du inte vara en del av detta så tvingar vi dig inte men kom inte hit och förvänta dig att vi ska rätta oss efter dig.
    Det finns gott om andra länder du kan flytta till då om du vill förtrycka dina kvinnor, våldta otrogna, stympa dina barn.

    När 500 000 till 1 000 000 av de utlänningar som fått PUT på felaktiga grunder åkt ut så kommer de som finns kvar vara väldigt pigga på att anamma vår kultur och våra värderingar. Då har vi inte längre några utanförskapsområden och vi kan satsa våra skattepengar på det som behövs. En god sjukvård, en bra skola med resultat i världsklass, värdig äldreomsorg, trygghet i hela landet och gott försvar av hela riket.

    Med ovanstående punkter, plus lite justerad lagstiftning, så kommer Sverige att bli ett tryggt och säkert land igen.

    1. Word brother. Till flera kommentarer. Niklas .r., och Stefan . Förövrigt så bör. du (moderatorn ) förstå att jag gammgubben inte begriper mej på detta nya medium så bra ,jag gör så gott jag kan men förstår inte så mycket mer än att det går åt helvete med vårt hemland. Mvh Björn Larsen Enköping. ( jag förstår dock att jag genom att sätta ut mitt namn och hemstad kommer att bli identifierad och att det kan bli besvär av det. Men nu har jag fått nog av all skit vi serveras på silverfat. ) återigen mvh .b.

  10. ”Politikerna kan omöjligen ha förstått magnituden av de allt fler utsatta skolornas problem.”

    Efter alla dessa år är det väl mer troligt att destruktionen är medveten och avsiktligt av dom som styr knapptryckarkompanierna.

    Tror du verkligen inte Reinfeld, Schyman , Eliasson är fullt medvetna om vad han är med och skapar och förstör?

    1. Vet inte. Tror det är blandat. Tror inte kommunpolitikerna inser det – de är ofta inkompetenta men försöker lösa problem i vardagen. Reinfeldts agenda tvivlar jag inte på – däremot undrar jag om han verkligen kommer tycka att det var värt det?

  11. Hade en tillfällig anställning på en mellanstadieskola som resurs. Hade ingen erfarenhet sedan tidigare.
    Vid anställningsintervjun var vi rörande överens om vad som gällde i skolan. Ordning, reda och kunskap.

    Efter 2 månader av stångandes med både kolleger och elever kallade jag till möte. Jag behövde verktyg.
    Jag fick ganska klart för mig att det inte finns några verktyg.

    Jag fick gå hem efter varje arbetsdag och må dåligt. Dels för att de elever som faktiskt ville vara där stördes av andra, dels för att vissa element fullständigt tog över utan någon risk för repressalier.

    Jag vill vara noga med att säga att denna skolan var 99% svensk. Så ingen skugga ska falla på nysvenskar. Jag tror helt enkelt att det är för tidigt att ge så små individer för mycket svängrum.

    Är fortfarande optimistisk till att det går att göra något åt problemen men det krävs en handlingsplan. Inte bara ”låt gå”.

  12. Är det någon som har en uppfattning om hur många körda skolor det finns i Sverige? I den skolvärld som jag kan överblicka är verkligheten i artikeln totalt bortom allt jag hört om skolan från personer i min egen närhet.

    1. Hej.

      Hälsan tiger still.

      Jag höll tyst så länge jag orkade, och jag tror att lärarkåren är kluven på det viset: de som tiger och de som samtycker. Där är ingen brist på batikhäxor och Gambia-tanter bland lärare.

      Som lärare är du enligt Skolverket förpliktigad att efterleva värdegrunden även privat. Där har du en del av svaret. Den som larmar för mycket svartlistas.

      Där här heller ingen brist på lärare som resonerar som Aftonbladets ledarsida, om man säger så.

      Vill du veta hur det ser skall du antingen besöka eller ännu hellre ta ett jobb på en skola i t ex Husby, Ronna eller Fisksätra, eller prata med välartade elever (de finns!) från dessa skolor. Av lärare som är rädda om lönen och karriären lär du inte få höra mycket mer än ‘jae, det kan väl hända att det finns enstaka rötägg’…

      Se också Thomas Rosenborgs inlägg ovan: problemet går bortom invandring men förvärras av denna; inte helt olikt blandmissbruk av först alkohol och sedan opiater. Särskilt detta:

      ”Jag fick ganska klart för mig att det inte finns några verktyg.”

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

    2. I Malmö finns flera stora grundskolor, i övriga storstäder lika så (tänk vissa förorter till Sthlm) men jag har även börjat få mejl från mindre orter runt om i landet. Mina egna barn går i en skola som är den diametrala motsatsen till de skolor jag varit i kontakt med och beskriver ovan.

  13. Det har gått så långt att bara hårda metoder kan fungera, och då menar jag inte våld. Det är slutpratat för länge sedan, pengaregnen hjälper inte, nu måste man ta till militära metoder. Inrätta speciella skolor för stökiga elever, anställ manlig militär personal. Lärare kan vara militär med vidareutbildning i pedagogik.
    Om inte eleverna lär sig disciplin och ordning, är nästa steg inhägnat skolläger. Man hjälper inte de stökiga barnen med slapphet, tvärtom, de måste få fasthet och rutiner, annars blir de nästa generation kriminella!

  14. Täbybo vill du vidareutveckla vad du menar ? Om det bara gäller skolorna i Täby så kanske det faktum att Täby har en av de högsta medelinkomsterna i Sverige och är idetnärmaste totalt segregerat till svenskars favör något med saken att göra?

    1. Min undran gällde främst skolorna utanför Täby. Föräldramötena i barnens skolor är ofta välbesökta och jag har aldrig genom åren upplevt att det finns tolkbehov för föräldrarna. Praktiskt då man enkelt kan prata med de andra familjerna om resor och fritidsintressen.

      Det var skolorna som förde oss till Täby. Gick på öppet hus där vi bodde tidigare samt i några Täbyskolor. Det var som att jämföra skolor i två länder med varandra. Det gick inte att undgå att föräldrarnas bakgrund och skolornas ambition var på helt olika nivåer. Efter den erfarenheten fanns inget val kvar för oss. Vi flyttar.

  15. Tyvärr kan jag instämma med att verkligheten på flera håll ser ut såhär. Dock måste påpekas att det är inte bara är invandrare som inte respekterar skolan. Det finns också massor med skötsamma invandrare.
    Delar av problemet är dåligt ledarskap(rektorer) och dåligt utbildade lärare. Även föräldrar som inte tar ansvar är en del av orsaken. Också Göran Perssons kommunalisering av skolan där det blev fult att utmärka sig genom att kunna något, för det var synd om de som inte hade förmågan. Ma särskild kurs och engelska sk togs bort av samma anledning. Kommunansvariga har inte kunnat ta ansvar fullt ut heller. Hur skall det bli en likvärdig skola om kommunerna skall styra? De invandrare som missköter sig skulle ut på en gång. Missköter ett barn sig åker föräldrarna ut också. Några tankar från en fd lärare.

    1. @Fd lärare:

      Vad skulle hända med en rektor som satte ned foten samt visade var skåpet skall stå ? Och vilka politruker skulle stöda denna rektor då drevet gick ?

      Avsked , offentlig chavottering vore nog de mildaste påföljderna för en rektor som gjorde något dylikt.

      Att vara undfallande samt att ta efter de tre aporna är nog helt enkelt en överlevnadsstrategi för de rektorer som vill behålla sitt jobb (och försörjning).

      1. Undfallenhet är att inte ta ansvar. Ansvar måste till på flera nivåer som jag skrev tidigare. Det finns ett antal bra exempel där rektorer lyckats styra upp disciplinen tex en rektor och tillika fd major i Skåne. Tror inte på något millitärt undantagstillstånd som någon annan i tråden föreslog, däremot nolltolerans mot bus och disrespekt i skolan. Detta fås genom krafttag i ledarskap och disciplin (ev militärisk) understött av politikerna. Skulle gärna se kompetensöverföring/ kompetensväxling från försvaret. Görs inte detta snarast är det nog verkligen kört.

        1. Nolltolerans innebär bestraffning av de som inte sköter sig. Du får det att låta som att de som är vilda sköter sig bara man tittar strängt på dom (”disciplin”).

      1. Saken är den att förändringen behöver komma uppifrån och det kräver starka politiker som vågar ta ansvar och förändra. Detta kräver i sin tur en kritisk massa väljare och tongivande journalister som antingen är klarsynta nog eller har fått sina barns skolgång förstörd. Då och endast då kan vi få nödvändig förflyttning. Utan verktyg i form av lagstödda represalier för dåligt uppförande kommer rektorer och lärarkår ha mycket svårt att göra denna förflyttning själva.

    2. Hej! Håller helt med dig! Känner bla en lärare som jobbar i en skola med elever som främst har svensk bakgrund – och som vittnar om en enorm respektlöshet för lärarna. När de sammankallar föräldrarna för att adressera ordningsproblem så möts de ofta av oförstånd och blir ifrågasatta. Otroligt märklig inställning.

  16. Jo, Sverige är svenskarnas land på samma sätt som Danmark är danskarnas land och Spanien är Spanjorernas land. Tyvärr tror jag att utvecklingen i Sverige har gått för långt och vi har redan passerat point of no return, vilket innebär att Sverige om några årtionden kommer att vara ett land på väg att bli ett nordeuropeiskt mena-land med inbördes konflikter och strider mellan olika religösa grupper och god väg mot ett shariasamhälle.

    1. @Nils Dacke. Vad talar emot det scenario du ser framför dig? Söker lite hopp någonstans. Är själv mentalt förberedd på förändring som du beskriver men det känns fel och passivt att bara titta på.

  17. Det är lugnt. Det kommer bli som förr.
    Med förr menar jag före industrialiseringen.
    En förutsättning för det Sverige vi ser idag (nåja, igår då), är utbildning, uppfinningsrikedom, samarbete och solidaritet.
    Sverige kan inte existera utan dessa delar. Vi kan inte inte leva av vad jorden ger och samtidigt ha en god levnadsstandard. Det krävs teknik och kunskap. För att få denna teknik och kunskap måste vi samarbeta och hjälpa varandra. Många av de som kommit in till landet under de senaste 30 åren har en lojalitet som kraftigt sjunker ju mer blodsbandet tunnar ut. Denna typ av lojalitet räcker möjligtvis till att driva en bondgård med mycket litet överskott och nära svält om skörden slår fel. De har ingen historia i att vara medborgare i ett land med egen nationell identitet. I de flesta fall har man växt upp i en klan bland andra klaner, sammanhållna i ett järngrepp från en totalitär religiös regim. Det kan fungera i ett varmt klimat där du inte fryser ihjäl utan el och där du kan skörda året runt. Det går inte här.
    Utan ingenjörer som kan sköta kraftverken och industrierna så har vi varken el eller produkter att sälja. Utan utbildning faller vi. Det finns ingenting vi kan odla till ett lägre pris eller bättre kvalitet än andra länder med varmare klimat. Utan pengar till import är vi åter hänvisade till potatis och rovor större delen av året. Utan el fryser de fattiga ihjäl och fattig är den utan utbildning eller andra som hjälper en.
    Vi har inte blivit en välmående nation p.g.a skatter som fördelats till samhällets bästa. Vi har blivit välmående eftersom majoriteten har tyckt det varit en god idé. Ta bort lojaliteten till ”folket” och hela samhället rasar.
    Klan-tänk och gruppmentalitet baserad på olika religioner eller en flora av ursprung kommer ta oss väldigt långt tillbaka i tiden och ett sådant samhälle kan inte ha välfärd utanför egna gruppen.
    Någon gång i framtiden kanske landet åter homogeniserats tillräckligt för att bygga sig en nationell identitet igen men det tar många generationer. Så, -ja. Det är nog kört för det samhälle som byggts upp och vi måste riva ner och börja om från början.

  18. Malmö har blivit staden som gud glömde.
    Malmö har blivit ett förknippat med politiker som hellre sopar problemen under mattan, genom att slå sig för bröstet för att vara en del i den sk expansiva Öresundsregionen.
    Behöver man säga mer.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *