GLASSBOLAGET OCH PROPAGANDAN

All uppmärksamhet är bra uppmärksamhet heter det, precis som att all reklam skulle vara bra reklam. Glassbolaget Ben och Jerry uppmärksammas nu av väldigt många, och får en exponering på nätet helt gratis som skulle ha kostat tiotusentals kronor. Ben och Jerry har uttalat sig om den så kallade ”gymnasieamnestin”, där 9000 halvvuxna unga afghaner nu skall få stanna i Sverige. Det handlar främst om män. Glassbolaget Ben och Jerry jublar över amnestin, över det riksdagsbeslut som kommer på torsdag.

Jag har aldrig gillat Ben och Jerrys glass. Deras chokladglass ser ut som bajs och smakar ärligt talat skit. Men många i mitt umgänge uppskattar den hutlöst dyra glassen och köper den rätt ofta. Lika många i mitt umgänge säger nu att de skall sluta köpa glassen, alldeles oavsett hur mycket de uppskattar den. Uppmärksamheten kring Ben och Jerrys propagandistiska inspel i diskussionen och debatten kring de ensamkommande unga männen kommer sannolikt att få konsekvenser för försäljningen av glassen.

”Tack vare outtröttligt arbete och engagemang från gräsrotsrörelser, som satt tryck på etablerade organisationer och beslutsfattarna, har det många trodde var omöjligt faktiskt blivit möjligt!” – Ben och Jerry jublar åt gymnasieamnestin på sin hemsida.

Ben och Jerry har alltid haft en extremy flyktigvänlig profil. Men det har inte märkts vid frysdisken, utan bara när man tittar in på deras hemsida. Glassbolaget har all rätt i världen att ta parti, att välja sida och tycka vad de vill. Det är frihet. Vi behöver inte gilla det som man tycker, ibland lika lite eller mycket som glassen. På samma sätt är det vår frihet att välja glassar från andra glassbolag om vi tycker att Ben och Jerry är dumma i huvudet när de tar parti för en grupp där väldigt många har ljugit om sin ålder, om sin identitet, om sin bakgrund för att försöka få asyl utan asylskäl.

Jag köper ju inte Ben och Jerrys glassar, så min bojkott kommer inte att märkas alls. Men jag vet ett dussintal hyfsat stora konsumenter som blev riktigt förbannade igår och idag över glassbolaget och propagandan. Då över hälften av svenskarna enligt undersökningar tycker att gymnasieamnestin är ett vanvettsbeslut finns risken att en hel del tidigare Ben och Jerry-ätare väljer andra glassar.

Då kanske inte all uppmärksamhet är bra uppmärksamhet ändå. Då kanske inte all reklam är bra reklam. Kanske räknar Ben och Jerry med ett uppsving bland de 9000 ensamkommande och deras beskyddare, eller i Afghanistan. Men i min kräsna och glasskonsumerande vänkrets känns Ben och Jerry rätt körda nu. Konsumentmakt är också makt. Använd den, om det känns rätt och bra…

19 svar på “GLASSBOLAGET OCH PROPAGANDAN”

  1. Smaklöst tilltag som förtjänar ett iskallt mottagande hos hela svenska folket, som kokande av ilska och värmebölja tvingas betala notan för det dyra ”barnkalaset”, Fredrik…

    … men inget ont som inte har något gott med sig – det blir ju lite lättare att komma i bättre form och kanske kunna klara av alla nya, ”spännande”, fysiska utomhusaktiviteter…

    … om man begränsar sitt glassintag till en och annan svalkande bägare fylld med PK-fri gräddglass i gamla hederliga, svenska smaker, som ägglikör, romrussin och punsch. 😉

  2. Ett klart felgrepp från marknadsavdelningen på B & J. Kanske är det miljöpartister och socialdemokrater som arbetar där? Eller centerparasiter?
    En travestering på ett gammalt uttryck: B & J:s glass smakar skit redan i munnen!

  3. Sia inte om Ben och Jerry när du pacerar Slöinge (söder Falkenberg) på E6, sväng in och besök Sia-glass. Sia har glassbar med minst 25 sorter. Dessutom har Sia försälnjing av glass i storförpackningar till mycket rimliga priser.

  4. Hej.

    Varför köpa Ben&Jerry:s när det finns glassar som Nogger Black, 88:an, och KoKosKon?

    (För den som inte minns eller kopplar mitt tafatta försök till humor så är det en referens till när en eller annan neger med svenskt medborgarskap, så kallad afro-svensk, påstod att GB hade en dold politisk agenda med hur man namngav glassarna…)

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare
    PS KoKosKon var ett förslag på en vit konformad glass med vanilj/kokossmak som GB betackade sig för. DS

  5. Är inte de där Ben och Jerry ett par överåriga hippiesar? Sådana brukar ju hoppa på alla sorters PK-inriktade aktioner.
    F ö är deras glassar riktigt otäcka med degiga klumpar i och till hårresande priser dessutom. Hu! Men det är ju en utmärkt symbolik i detta med tanke på deras engagemang för ljugande unga män.

  6. Du kan visst bidra till bojkotten käre Fredrik! De är helägda av Unilever. Har inget separat dotterbolag registrerat i Sverige heller, sök tex på Reklamombudsmannen så ser man att B&J-reklamen som anmäldes häromåret är det Unilever Sverige AB som står som annonsör för.
    Unilever tillverkar bl.a. Becel, Lipton, Maizena, GB Glace, pepsodent, Axe, Via, Comfort. Ringde deras centrala kundtjänst som hälsade att de bara tog ställning för mänskliga rättigheter och rasism etc, ingen förståelse för en konsuments besvikelse över att indirekt bidra ekonomiskt till partipolitisk propaganda visades. Man kan ju ringa och säga vad man tycker och berätta hur man som konsument tänker agera framgent, telefonnr 020-33 10 33. Men de äger ju en rad märken man kan bojkotta! Det lär ju dessutom bli vinsten från de övriga märkena som nu kommer gå åt till att täcka upp underskotten som b&j drar på sig efter denna episod! Lycka till i shoppinghyllan! 🙂

  7. Det roar mig alltid när jag ser Ben & Jerrys. Den amerikanska vänsterns alternativa ickekomerisella glass. Hur var det igen, ROFL ????

    Aldrig att jag skulle spendera mina surt förvärvade slantar på denna glass.

  8. Såg att de hade försökt radera/ flytta sitt ”kärleksinlägg” till en annan(?) sida..konsensus, all reklam är INTE bra reklam.

  9. – Hur många vet att Ben & Jerry chefen Soledad Piñero Misa bor ihop med aghanaktivisten Fatemeh Khavari på trendiga Södermalm i Stockholm. ..

  10. Den kanske säljer bra på Södermalm och andra trakter där vänstern rör sig. Vad det gäller smaken håller jag med dig så min bojkott gäller sen länge.

  11. Jag har bara köpt Ben & Jerry’s-glass en gång i närtid. Den föll mig absolut inte på läppen. Den var alldeles för söt. Och dessutom är den dyrare än Häagen-Dazs, i alla fall i min butik.

    Ikväll var jag på Gröna Lund och bl.a. besökte, i väntan på Marilyn Manson-konserten, ett stånd som sålde denna PK-certifierade, sötsliskiga glass. Ingenstans bland affischerna inne i ståndet basunerade de ut den rättsvidriga gymnasieamnestin åt i huvudsak lögnaktiga, rituellt könstympade, muslimska män med ett ingrott förakt för västerländskt bildningsideal från centralasiatiska, patriarkala kusingiftermåls- och inavelskulturer. Det kanske skulle ge dålig köplust bland de flickor med svenskt utseende, som besökte ståndet för att köpa glass.

Lämna ett svar till Maria Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *