FEMINISTISK SNÖRÖJNING

Det som var ett tunt lager av pudersnö på kvällskvisten var morgonen efter ett rejält snötäcke. Det blev ett rekord av novembersnö i Stockholm och det blev ett rekord av trafikkaos runt huvudstaden. Det var den den första riktiga prövningen för det som kallas feministisk snöröjning, också känt som jämställd snöröjning. Det fungerade inte alls.

Tanken bakom den jämställda, feministiska snöröjningen är att ploga cykelvägar och trottoarer före bilvägar. Ni som satt fast i köerna igår eller stod vid busshållplatsen och väntade i timmar på en inställd buss kan delvis tacka Miljöpartiet. De gröna var och är hjärnan bakom tanken på jämställd, feministisk snöröjning. Naturligtvis hade det varit kaos ändå igår, alldeles oavsett hur jämställt det än plogades – eller inte plogades alls. Men kaoset förstärktes av den jämställda, feministiska snöröjningen.

Själv fick jag promenera i snön till närmaste närbutik för att köpa något som skulle föreställa en middag. Bilvägen till den närmaste gångvägen hade plogats ungefär när en decimeter snö hade kommit av de fyra decimeter snö som kom. En bil som satt fast, en förare som förbannade de dubbfria vinterdäcken hon hade investerat i. Bilar som parkerat nedanför backen eftersom färden upp var förenat med en stor risk att glida okontrollerat ner. Där pulsade jag i den tunga snön, med en hög puls och tung andning.

Gångvägen halvkilometern bort var välplogad. Den bäst plogade sträckan på min ofrivilliga kvällspromenad. Ett riktigt bra hantverk av snöröjaren. Gångvägen gick parallellt med en kraftigt trafikerad bilväg. Där var snöröjningen usel. Packad snö hade skapat en hal väg. Den hala vägen hade skapat en ordentlig olycka med personskador och en annan olycka i spåren av olyckan och ett för kort avstånd mellan fordonen. Det stod alltså i det närmaste helt stilla på vägen. Brandkåren hade lyckats ta sig fram. Polisen dök tydligen upp efter en halvtimmes kaoskörning i snömodden och ambulansen dör upp en kvart senare. På en kort sträcka av någon kilometer var det kaos.

Men gångvägen var suveränt plogad, tills den gick ihop med en lokalgata. Då möttes man av en snövall, fotspår i den djupa snön och två-tre bilar som hade försökt ta sig fram men misslyckats. Nytt pulsande i den tunga snön. Den där snövallen där gångvägen gick ihop med en bilväg var i min värld beviset för hur den jämställda, feministiska snöröjningen fungerar och ser ut.

” – Ingen blir lidande. Det är ju klart att man prioriterar ner snöröjningen på vägarna för att prioritera upp gång- och cykelbanor, men bilar har ju ett ganska bra sätt att sig fram ändå…” – Miljöpartisten och Trafikborgarrådet Helldén i SR.

Ingen blir lidande. Sug på den meningen du som var ute i Stockholmstrafiken igår. Inställda bussar. Milslånga köer. Ingen blev lidande av konsekvenserna av de oplogade småvägarna, de värdelöst plogade huvudvägarna men fantastiskt plogade cykelvägarna?

” – Man skadar sig mer när man går och cyklar när man ramlar och det är halt än när man åker bil lugnt när det är snö. Det är ungefär tre gånger så många fotgängare som skadas än bilister i sådant här väder i städerna. Men det finns också ett tillgänglighetsperspektiv att staden ska vara tillgänglig för alla. Är det snö och halt håller sig många hemma. Framförallt drabbar det kvinnor som i högre grad är ute och går och cyklar än män.” – Trafikborgarrådet och Miljöpartisten utvecklar fördelarna med den jämställda, feministiska snöröjningen.

Ett av mina barn kom inte till sina idrottsaktiviteter igår. Det var lönlöst att ens försöka sig på att ta sig dit. Gående eller med cykel funkar inte inte med en tung hockeyutrustning i en platsback och sju kilometers promenad. En annan av mina söner kom inte hem från sitt arbete på grund av inställda bussar. En tredje avkomma kom inte iväg på sin praktik i skolan då de stillastående köerna överallt stoppade de ambitionerna. Själv hade jag inte lyckats ta mig till arbetsplatsen om det hade blivit aktuellt. Men ingen blev lidande?

Miljöpartiets politik – oavsett om den handlar om energi, säkerhet och försvar, skolor eller snöröjning – är en politik som inte fungerar när verkligheten tränger sig på. Miljöpartiet är ett parti som drömmer, som är naiva så det gör ont. Gårdagens snökaos hade varit jobbigt utan Miljöpartiets tankegångar, men blev ännu jobbigare när tankegångarna blev verklighet.

Men ingen blev lidande? Den arga vita mannen undrar nyfiket…

84 svar på “FEMINISTISK SNÖRÖJNING”

  1. Jag är medveten om begreppet ”feministisk snöröjning”, men vad innebär detta i praktiken? Några konkreta riktlinjer som delats ut till röjarna?

      1. Stockholm har XX-antal kronor till vinterunderhåll.
        Tidigare använde man pengarna ,att ploga ”stora vägar” och hade stora lastbilar.
        Numera har man ju delat underhållet till parkvägar och dylika..Där måste användas mindre fordon,Suv eller traktorer.

        Men,antalet kronor är det samma.
        Resultatet blir att antalet stora lastbilar till ”stora vägar””minskar och plogandet tar längre tid med mindre antal stora lastbilar som plogar.

    1. Snöröjarna ska prioritera cykelvägar och gångbanor eftersom det är tungt för kvinnor att dra barnvagnar och cyklar på oplogade trottoarer. Bilar anses kunna ta sig fram även om det är oplogat.
      Det är också flest män som kör bilar till och från jobbet medan kvinnor i större utsträckning använder sig av kollektivtrafiken och därför ska kvinnors färdvägar prioriteras.

      Resultatet igår var totalt kaos. Det brukar det ofta bli när det vräker ner snö i Stockholm men igår var det värre än vanligt. Jag är kvinna och tog mig inte till jobbet varken med bil eller lokaltrafik igår och det är fortfarande inte plogat i mina kvarter så bilen har fått stå kvar i en snövall och jag halkade till jobbet i morse på snö som packats ihop och sedan fryst till. Ingen feministisk sandning såg jag till heller, tänker de inte på att vi kvinnor har lättare för att få frakturer om vi halkar och ramlar?

      1. Men hur blir det med genustänket nu då – om kvinnorna förutsätts dra barnvagnarna? Nu blir jag lite kränkt som man faktiskt… 🙂

    2. Man plogar gångvägar först eftersom det är en stor samhällskostnad med halkolyckor, brutna lårbenshalsar m.m. Dessutom räknar man med att folk går till förskola och skola innan man åker någon annanstans. Därefter plogar man cykelbanor så att alla vardagscyklister inte ska välja bort cykeln och ta bilen. Sedan plogar man bilvägar i prioriterad ordning.
      Det kallas för feministisk snöröjning eftersom majoriteten som sitter ensamma i sina bilar i bilköerna är män.

      1. Jo det är klart trafikolyckor med bilar leder ju aldrig till några samhällskostnader i form av personskador. Det är ju en jävla tur det att ingen någonsin dör eller skadas i ett fordon i trafiken så där är det ju helt onödigt att ploga och halkbekämpa. Varför har inte kvinnorna tänkt på det ? varför ger man sig ut till fots det vet ju alla att skaderisken är oändligt mycket högre än då man är på bilvägen.

        Nej jag tror att miljöpartiet även i denna fråga kommer att måsta ”tillfälligt anpassa oss till verkligheten” som Romsås själv sa

        1. Personskador leder till samhällskostnader, ja, vilket är sånt som fotgängare och cyklister får när de snällt försöker gå/cykla istället för att ta bilen för att underlätta för alla andra bilister.
          Bilister däremot har, i olyckor orsakade av det föregående snöovädret, nästan uteslutande enbart fått plåtskador på sina bilar, vilket inte alls leder till vidare stora samhällskostnader.

          Idén med jämställd plogning är att ploga gång- och cykelbanor först, men inte nödvändigtvis för att det är jämställt. Mer för att fotgängare och cyklister är de som skadas mest vid kraftiga snöfall, bara under det här snöfallet har uppemot 50 fotgängare/cyklister fått uppsöka läkarvård efter att de halkat.

          Att inte ploga gång-och cykelbanor leder till att de som normalt sett skulle gå eller cykla istället tar bilen, och ytterligare adderar till bilkaoset. Det viktiga är att få bort så många bilar som möjligt från vägen under sådana förhållanden, t.ex genom att åka kollektivt eller cykla. Är det massa is och snö på GC-banorna så blir det svårt att ta sig till bussen eller cykla.

      2. Tycker du att den vackra tanken föll väl ut när den träffade den krassa verkligheten?

        Själv har jag pulsat genom snön med mina barn till och från dagis och skola då bussen inte gått samtidigt som min sambo, barnens mor, suttit i bilkö i som längst 6.5 timme. Självklart har hon miljövidriga dubbdäck.
        Snöröjningen har varit helt värdelös, under all kritik, punkt.

    3. Varför plogas Motorvägarna först??????
      Skulle det inte var bättre att Ploga Buss/spårvagnsgator först. Förbjuda biltrafik på dessa gator under Kaosen. och få folk att kämna bilen hemma.
      När motorvägar plogas först så kommer ju inte bilarna av den in på gator som inte är plogade. o.s.v.

      1. Trafikverket har hand om sina vägar och kommunen sina så är plogningen dålig inne i stan klaga på politikerna i kommunhuset

      1. Lägre livslängd för män,
        nästan bara män som dör i arbetsplatsolyckor
        och betydligt fler män tar livet av sig än kvinnor.
        Jämställt?

  2. Utfallet av den feministiska utrikespolitiken går förmodligen i samma riktning, kaos. Inom försvaret med obligatorisk genusutbildning av soldaterna, är förmodligen stridsförmågans utveckling i linje med bilarnas framfart på de oskottade vägarna.

  3. Går det bussar också på bilvägarna? Då kommer ju inte heller de fram när vi inte röjer bilvägarna.
    Tänkte inte på det! Men vi kom ju i alla fall fram till busshållplatsen!
    Bo Adolfsson, f d snöröjare i Mölndal, som slapp genustänket när jag planerade snöröjningen

    1. Bussar och plogbilar hade kommit fram bättre om fler hade lämnat bilen hemma en dag när det vräker ner snö. Det stora problemet i veckan var ju att dessa inte kom fram. Bilar i städer är helt enkelt för utrymmeskrävande.

      1. Fel!
        Det röjdes i fel ordning: Var åker ambulanser?
        Var åker räddningstjänst?
        Var åker polis?
        Just det, de tar sig fram på vägarna, inte på cykelvägar eller trottoarer!
        Dessutom, natten mellan mån och tid röjdes det inte alls vilket gjorde att dagen började med ca 2 dm snö istället för nyplogade vägar (och trottoarer och cykelbanor).

        1. Hmm…hur tänkte du nu?

          Ja, vi lägger ner alla pengar på att se till att olyckor SKA hända så att räddningstjänst och polis SKA kunna ta sig fram när det SKER olyckor? Vi kan ju istället ta en approach som innebär att man minskar de olyckor som händer oftast i historien (folk som går, halkar och skadar sig); ta lite individuellt ansvar, låt bilen stanna hemma tills vägen ÄR plöjd så att det INTE SKER några olyckor. Anpassa sig till väghållningen. Den som åker bil får helt enkelt VÄNTA tills vägen är plöjd. Vad hände med vanlig tankeverksamhet i det här landet?

        2. Fanns det överhuvudtaget några snöplogar att tillgå denna dag i stockholms innerstad, bl a, eller var det så illa att dom som upphandlats för detta arbete denna säsong hade andra åtaganden med sina bilar som dom inte kunde ändra på ansåg dom. Snön kom ju inte som den ansvarige för ”feministisk” snöröjning hade planerat men SMHI hade gått ut med varning tidigare som ansvariga nonchalerade. Varför omdirigerade man inte ut dessa bilar, plogbladen fanns ju. Vad gäller snöröjning så skall alla gator snöröjas så utryckningsfordon kan ta sig fram, kan gälla liv eller död för den som är i akut behov av hjälp, även bussar och bilar ska kunns ta sig fram. Jag hoppas det mesta av inläggen som inte anser att detta är högprioriterat när det gäller snöröjningen inte menar det dom skriver, att cykelbanor skall plogas först (kommer sist). Trottoarer ingår även det som ska röjas så fort det bara går.
          SEDAN HAR VI NÅGOT SOM ÄR HELT OTROLIGT NÄR DET GÄLLER ATT LAPPA BILAR I RÅDANDE FÖRHÅLLANDEN. Man plogar inte gatorna, vilket staden är satt att ombesörja, vilken kan göra att bilarna hamnar närmare än 10 metersregeln, men utgör ingen trafikfara. Detta kostar dig 1000 kr och dom vägrar att upphöra med detta i snökaoset, maktfullkomlighet är ordet. Vi gör det inte p g a nonchalants utan endast pågrund av att snöröjningen uteblivit (gäller även städdagar då i princip gator är tomma men blir ej snöröjda). Man skall utreda vad som har gått fel (som alltid) när man redan vet vad som orsakade detta kaos. Om man gjorde rätt från början (gäller inte bara snöröjningen), tar lärdom av dom som har kunskapen och erfarenheten sedan tidigare och vara lite ödmjuka vilken är en bra början.

      2. Eh… hur är det fatt?? Hoppas att detta är otydlig sarkasm för de övergivna bussar som stod utspridda runt Stockholm säger annat. Att stoppa deras framfart klarade snön bra på egen hand.

      3. Patrik!
        Det hade inte kommit fram fler plogbilar och bussar om folk lämnat bilen hemma.
        Problemet var att feministisk snöröjning, som Miljöpartiet klubbat igenom, ska prioriteras. Är feministerna så dumma och vilka är de? Detta säger sig själv att kunskapen om snöröjning totalt missats av Miljöpartiet och att dom nedvärderar (och en del andra politiker) att snöröjning kräver personer med kunskap. det är ingen barnlek. Detta visade Miljöpartiets femenistiska snöröjning prov på den 9/11 2016. Resultatet blev till en total katastrof och samhällsfara för Stockholms invånare. bilburna som gångtrafikanter. Skrämmande att inte detta idiotiska påhitt stoppats av övriga partier, såg ingen vad som kunde hända. Berörda borde verkligen stå till svars för vad dom åsamkat samhällets medborgare. För övrigt är inte det de enda Miljöpartiet ”hittat” på i innerstaden. Uppfinningen av ”stomgator” med orimliga förhållanden som inte är i kontrast med sunt förnuft. Två filer blir en = längre bilköer, allt för alla dessa cykelbanor, för alla skall ju cykla alt åka kommunalt som går lite si och så och linjer ändrats till det sämre för medborgaren.
        Du skriver att bilar i städer är helt enkelt för utrymmeskrävande. Det har fungerat innan alla som numera tycks ha svårt att samsas med olika trafikslag i innerstaden flyttade till Stockholm och som i dag blivit en enda stor byggarbetsplats. Så vänd dig till politikerna som ansvarar för snöröjningen och fråga varfär dom struntat i att snöröja denna dag och gnäll inte på bilisterna. Svaret är att dom hade i princip inte mycket till snöröjningsmaskiner att tillgå, i princip ingenting. Att endast snöröja ”stomgator” cykelbanor (hur kan man överhuvudtaget cykla en dag som 9/11? Sunda förnuftet säger INTE!.
        Det har nu gått ca 1vecka och stadens vägbanor, framförallt, och trottoarer är fortfarande ett kaos med snöhögar som består av isblock, går inte att skotta, ligger kvar. Trafikvakter lappar bilar som på grund av ej utförd snöröjning av vägbanan inte har en möjlighet till parkering då dom som är tomma består av snösörja/snöhögar/is, och staden vägrar hjälpa till att skrapa bort det så bilen kan ställas ok så man slipper böter, men icke, man bötfäller trots att bilen inte hindrar. Att vara ödmjuk i det Ni utför med lappandet under rådande förhållande finns inte ord för. Ödbjukhet smaka på det.
        Och be inte om ursäkt utan gör arbetet ni är satt att utföra.

  4. Det ironiska är att man plogar trottoaren före (jämställt och genuskorrekt) den parallella Patriarkala bilvägen så behöver man ju inte vara Nanofysiker för att kunna räkna ut vart snön från bilvägen hamnar något senare.

  5. Det verkar i sammanhanget mycket klokt att investera i en rejäl 4-hjulsdriven stadsjeep som ändå kan ta sig fram…
    Heja Miljöpartiet!! 🙂

    1. Nej det hade inte heller fungerat! Möjligen en motorcykel med skidor på som militären hade förr. Om inte den var för bred också!

  6. Jag är man, höginkomsttagare, 46 år och kör bil till jobbet varje dag. Jag tycker det är helt rätt att prioritera trottoarer och cykelbanor. Men som alla förändringar är det jobbigt första tiden. Och de bör förstås kalibrera prioriteten med erfarenheter från den här veckan. Håll ut och tänk långsiktigt.

    1. ja helt rätt,finns ingen anledning att ploga gator o vägar. Polis,ambulans o brandkår cyklar respektive promenerar ju vid utryckning,,,heja gröna khmererna

    2. Lottomiljonär och rentier? Långsiktigt tänkande av denna galenskap? Einstein definierade galenskap vid att upprepa samma försök och förvänta sig olika resultat.

    3. Tack Per, för att du kan tänka på andra än dig själv och ser saker från ett större perspektiv. Vissa människor (tre män nedan verkar det som, men även kvinnor) kan verkligen inte tänka på någon annan än sig själv eller så långt näsan räcker.

  7. Så hanterar alla kommuner i norrlandslänen snöröjningen, med få undantag. Det finns inget annat sätt, gång- o cykelvägar samt huvudleder prioriteras alltid. Man kanske är mer feministiska norrut, men man är helt säkert klokare.
    Om du tror att en enda bilist hade påverkats om man struntat i att ploga gångvägar är du mer än lovligt naiv!
    Största snöfallet sedan 1904, och du tror problemen beror på MP?! Löjligt!
    Lätta på hybrisen, inse du är umbärlig och stanna hemma tills de plogat.
    Och sluta gnälla.

      1. Håller med Pär
        Du måste vara otroligt korkad Fredrik jag tycker du ska vakna upp det handlar mer om resurser av maskiner som kan röja undan snön och kommer det 50 cm snö på typ ett dygn finns inga såna resurser inte ens hos oss i Norrbotten..
        Tror du på fullaste allvar att man ska ta fr4am en maskinpark med 1000 tals lastbilar traktorer som ska ploga vägarna när snön kommer och sen stå orörda resten av året måste du vara den mest korkade människan i Sverige

        1. Tack för ovärderlig input. Jag beskriver upplevelserna i min lilla vrå av världen, där gångvägen var fantastiskt plogad men inte bilvägen bredvid. Det är otroligt korkat av mig att tycka att plogen som jobbade på gångvägen borde ha ägnat sig åt bilvägen där bussar och bilar satt fast. Förlåt. Jag bugar mig för din oändliga vishet.

          (Och nej. Jag anser inte att man skall ha en maskinpark med 1000-tals lastbilar och traktorer i beredskap. Men det som finns måste rulla när det händer, på rätt ställen. Nu hade huvudstaden en förvarning på dryga dygnet, men klarade inte av ens det mest basala. Låt oss sluta ställa basala krav…)

        2. Påstår inte att det är lika lätt att hantera ett snöfall av denna magnitud i en stad med 2 milj invånare och därtill ett stort antal genomresande.. mot min hemstad med 150 000 inv. Vill klargöra det. Beredskap måste dock gälla överallt, och i synnerhet i vår huvudstad. Kaoset som uppstod visar på en sårbarhet som måste lösas. Detta gäller medborgare som kommunpolitiker. Medborgarna måste tänka och agera själva och underlätta. Särskilt i en storstad. Åk inte bilen om du verkligen inte måste. Jobba hemifrån om du kan. Stäng butiker som ändå ingen kommer att handla i en dag som denna (förutom mat mm förståss) … kör för Guds skull inte med sommardäck! Det är inte alltid någon annans jobb. Nu var det snö… en annan gång något värre.. vi lever i en orolig tid. Ett litet svar på att man tydligen inte kan ha tusentals maskiner som står stilla halva året… En lösning som vi har i resten av Sverige är att lösa entreprenadkontrakt med jordbrukarna som har maskiner som annars står still resten av året..utöver de maskiner kommunen själva har…. min tanke där är att det faktiskt är en stor yrkesgrupp som tvingas äga maskiner som står orörda och att det antagligen finns fler som kan tänka sig att köra in sina maskiner till huvudstaden .. fyrhjulingar med plogblad och snöslungor rensar snabbt även trånga gränder.. beredskap är ett måste.. medborgarna måste även ha sunt förnuft och göra bedömningar själva…

          1. Nu var det visserligen ett flertal bilister som hjälpte strandade bussresenärer att komma till olika centrum eller slutdestination. Så det var kanske inte så dåligt ändå att folk tog bilen (med vinter/allvädersdäck).

            Nu är det väl inte möjligt att ploga allt på en gång, men hur mycket är det värt att ploga trottoarer först när bussar, taxi och utryckningsfordon inte kommer fram? Då kan man vandra fram och tillbaka på sin lilla trottoar men kommer ändå inte till jobbet, kvinna som man.

        3. Underligt att större städer än Stockholm klarar av större vinterstormar än denna. I Kanada är det inte samma kaos som det är i Miljöpartiets Stockholm, trots att städerna är större och snön djupare.

    1. Vilka norrlandskommuner prioriterar gång och cykel banor?
      Jag vet inte av någon!
      Om man skulle göra det så lägger man igen gång och cykel banor varenda gång dom möts.
      Dessutom så blir resultatet att om detta görs så måste bilvägar hyvla för att få bort den snö som blir nertrampad.
      Detta är inte gratis heller!

      1. Umeå är bra på att ploga cykelbanor tidigt. Jättemkt folk där som cyklar året runt (både män och kvinnor). När jag bodde där fanns det kartor över vilka cykelstråk som plogas först 🙂

        1. Därför ser vägarna ut som de gör också i Umeå. Man har anammat saltdoktrinen och struntar således i plogning av annat än huvudstråken , vilket får till följd att övriga vägar påminner om Polska kärrvägar under 2:a världskriget.

    2. Vart har du hittat den infon Pär, jag är född och uppvuxen i Norrland och jobbar i branschen, men det du skriver har jag aldrig sett iaf, gator är prio annars blir det ett väldigt dubbel jobb när du plogat tillbaka snön på trottoaren

    3. Hej Pär!
      Undrar vem som är ”lovligt naiv”, rekord snöfall. Visst, en dag extra kanske, men vi har fortfarande totalt oplogade gator med bilar, transporter som fastnar. En cykel skulle inte ha en chans då inga cykelbanor finns just här.

      Du är naiv just för att du tror på argumentet ”rekord snöfall”…

  8. Detta var bara ett vardagsexempel på konsekvensen av miljöpartiets politik. Just nu tömmer man våra kraftdammar för att senare måsta importera el från fosilkraft när man kunde förnyat kärnkraften och gjort solkraften dugligare än den bidragsberoende vindkraften.

  9. Det absolut farligaste för miljön är miljöaktivister. De accepterar inte fakta och förstår dessvärre inte dessa (fakta). De styrs av någon känslomässig naivitet.

    Jag accepterar dumma personer men har svårt att förstå korkade, som tror sig vara världsbäst. Ex.vis Fridolin och Löfven och Mallström.

    Jag hade planer att ställa ut en ”gris”, militär trampgenerator, och försöka få ”folk” att hålla en 60 W glödlampa lysande. Lyckas man med det i sådär 17 timmar har man åstadkommit en kWh. Värdet är alltså runt 30 öre för 17 timmars jobb. Få lyckas klara en timpenning på 2 öre/tim.

    Jag har träffat miljöaktivister, som inte vet skillnaden mellan energi och effekt.
    Den förra mäts i joule(Ws, kWh. kalorier etc). Den senare mäts i W (kW, hk etc.)

  10. Hur kan det vara feministiskt att ploga gångvägar med motivering att kvinnor drar sina barnvagnar där? Enligt feministisk teori ska män också dra barnvagnar där – annars erkänner man ju patriarkatet.

  11. Snöröjare satte hårt mot hårt för att kunna röja snö i Skellefteå kommun.

    Transkription:
    ”Snöröjningen i Skellefteå stod inför att strama åt sin budget. Och man valde att sätta hårt mot hårt och ge kommunpolitikerna precis vad de bett om. Åtgärden att bara ploga halva Kanalgatan i centrala staden skulle spara omkring en miljon kronor den här vintern. Men kanske inte helt oväntat så väckte det också massiv kritik mot kommunen, inte minst från näringslivet. Och nu som genom et trollslag har snöröjningen fått pengarna de behöver för att hålla hela Kanalgatan snöfri.”
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=109&artikel=6556169

  12. Hej.

    Jag tillönskar den som står för förslaget och dess genomförande, samt den som sympatiserar med det, att behöva ambulans, polis eller brandkår.

    De kan ju alltid komma med plingplång-taxi på cykelbanan till SöS, eller hur?

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, lärare

  13. feministiskt eller inte, det skiter jag fullkomligt i. Att vi i sverige 2016 inte har ett väl fungerande maskineri gällande snöröjning(som faktiskt kommer varje år, ibland tidigt ibland sent) är för mig helt obegripligt. nu har det dock kommit till min kännedom att de tog bort nån får av jourtillägg till de som skall röja våra vägar, så därav har man kanske lite förståelse för att det inte ”hunnits” med att röja vägarna(sen alla bilar/lastbilar som står i vägen som fastnat gör det inte lättare). men att det skall gå två dygn innan de plogar ens väg i området gör ju en riktigt förbannad. har sen i onsdags haft 40cm snö på vägarna o de är fortfarande oplogade. skandal….. e väl viktigare att fixa asylboende till ensamkommande flyktingbarn än att se till att sverige fungerar. vad vet jag?

  14. Det måste bli ett stopp för denna genusfeminist maffia snarast möjligt. Vi gör oss till åtlöje för omvärlden som inte kan förstå vad som nu sker i Sverige.

    Hoppas att alliansväljarna, framförallt (M) väljarna, förstår att dessa naiva (Mp) väljare nu flyr över till i huvudsak (C) istället då de nu har insett att (Mp)s tid i rampljuset är över. Tack och lov för det

    Skall nu alltså (M) gå till val med alliansen tillsammans med nya Mp (C) och dessa olovligt naiva godhetsapostlar. Ja ni förstår själva hur det slutar.

    Orkar de kvarvarande moderater av ytterligare ett svek och låta Löfvens rövargäng fortsätta i fyra år till vilket vore en fullständig katastrof för vårt land. Det börjar bli allvar nu så släpp prestigen till 2018.

    Tack för ordet

  15. Den 17 november 1995 drabbades Göteborg och Västsverige av ett likadant snöoväder, med en halvmeter snö på ett halvt dygn. Fullständigt kaos, med eller utan feministisk snöröjning. Jag håller med dig i allt om MP, men jag tror att när det kommer så mycket snö på så kort tid, hjälper ingen snöröjning i världen, även om man prioriterar vägarna. Det är bara att inse, och gilla läget tills det drar över.

    1. Rationell på pappret! Funkar bra i en powerpoint presentation. Det säger sig själv att man måste röja de större vägarna först för att dessa skall vara farbara, annars uppstår trafikstockning vilken innebär att man inte kan röja övriga gator.

  16. Jag håller med om att man ska prioritera kollektiv-, gång- och cykeltrafiken i Sthlm framför biltrafiken när det gäller snöröjning. Men denna prioritetsfråga är ett mindre problem då det överhuvudet taget inte finns någon snöröjning att tala om, särskilt inte i den stockholmskommun jag tillbringar min huvudsakliga dygnsvila. Normalt sett när det har kommit snö brukar jag höra hur traktorer schaktar bort snö från vägarna under nätterna. Och jag brukar se plogbilar under dagen eller på kvällen. Men efter det aktuella snöfallet över Stockolm finns ingen plogbil i sikte och det är knäpptyst under natten.

    Förklaringen torde vara att den politiska soldatesk, som drar fram över nationalstaten, hävdvunna samhällskontrakt och traditioner, och därigenom lägger grogrund för social oro, kan numera med sin undermåliga snöröjningsupphandling, brodera in en ny viktoria på sina solkiga, ideologiskt färgade nyliberalismfana – Stockholm 9/11-2016.

    Frågan om det djupa snötäcket, som har lagt sig jämnt över kommunen, ska tydligen trampas ihjäl, inte schaktas bort!

  17. Anledningen till att man röjer gator först kom till när lika många män som kvinnor var fotgängare och har inte ett skit med kön att göra, handlar endast om att räddningsfordon ska komma fram. Lustigt nog så skadas fler män än kvinnor som fotgängare så det gynnar män mer än kvinnor att ploga feministiskt. Som vanligt inte ett rätt på nån punkt.

    Hela identitetsideologin har nu nått sin kulmen, det är dags att folk (kvinnor som män) tar bladet från munnen och helt enkelt struntar i deras skitsnack. Galenskaperna ökar i takt med att de får sin vilja igenom tyvärr. Jag hade haft förhoppningen att dom skulle landa nånstans mellan fantasiland och verkligheten men yttre fantasirymden verkar helt enkelt bara vara för lockande och intressant.

  18. Är det inte typ antifeministiskt i dagens Sverige att påstå att fler män än kvinnor kör bil? Tänker på ovanstående citatet – ”Framförallt drabbar det kvinnor som i högre grad är ute och går och cyklar än män.”

    I vilket fall som helst – så är det väl smartare att tänka så här: De som cyklar och går har kortare väg att ta sig fram på – de som kör bil gör oftast det för att ta sig längre sträckor och de som då måste stanna hemma för att de inte kan cykla – kan kanske också få skjuts den dagen om vägarna är rensade – samt att bussarna kan ta sig fram.

    1. Det är fakta. Du kan stoppa tiotusen bilar vid Norrtull i morgonrusningen och kolla. Om 45% eller fler körs av kvinnor får du vad du vill av mig.

  19. Tänk, jag trodde det var fastighetsägarnas skyldighet att hålla trottoarerna snöfria …
    Och förr kunde man uppmana arbetslösa att tjäna en hacka på manuell snöröjning – sådana finns det väl gott om både på Söder och i övriga stan. Eller? Nänä, för kallt om fötterna ..?

  20. Vilket gnäll!!!
    Lilla barnet kom inte till sin aktivitet.. herregud sån katastrof!!!
    Det finns 3990 gator i Stockholms innerstad!
    Och den snön som kom på ett dygn var rekord… 39 centimeter… alltså en decimeter mer än någonsin tidigare..
    Och du sitter och gnäller över småsaker och påstår att dom plogar trottoarer först…
    DU var INTE där!!!! Du sitter och hittar på!!!
    För det kom inte fram några plogar för att ploga trottoarer heller… Det var tvärstopp!
    HELA ditt inlägg är bara en egoistisk människas självömkan och ett hat mot feminismen…
    Hatar du kvinnor lilla du???? Att skylla ett snökaos på feminismen… Nåja.. det visar ju att du är rädd för kvinnor och anser att vi har en otroligt stor makt!!!
    Det var någon präst i Italien som påstod att jordbävningen var dom homosexuellas fel….
    Så jag förstår att du är på samma nivå….
    Intelligens???? Nej… jag hittar inte ett spår av det varken hos den italienska prästen… eller hos dig!

    Varför har du den här bloggen? Vad vill du uppnå?
    Anser du att du har något att bidra med eller är det din egen gnällhörna????
    Du kanske har gjort andra, mer insiktsfulla inlägg, som jag missat… kan det vara så??? Eller går allt i samma gnällstil????

    1. Leta igenom texterna Susanne. Du kommer nog hitta mer av samma gnäll. Men det här är min blogg, min pysventil – så jag tar mig friheten i att skita i dina åsikter. Och vad gäller den plogade GC-vägen och den oplogade lokalgatan. Det var inte påhitt. GC-vägen går parallellt med Tyresövägen och mellan Bagarsvängen och Kringelkroken. Den var välplogad. Vägen var det inte.

      Sedan måste jag fråga vad det är för fel på dig som far ut såhär och anklagar folk för att hitta på.

    2. Jösses…. Men kvinnor som satt fast i timtal med sina barn i bilen då? Eller ensamstående mödrar/ Invandrare/ förvärvsarbetande som är helt beroende av en fungerande kollektivtrafik? Och ja, jag var där.

  21. Ta det lugnt nu alla hysteriker, det verkar finnas lite att finslipa på men blir nog bra till slut ska ni se.

    I Umeå har detta system att ploga cykelvägar först funnits i en herrans massa år och det fungerar förträffligt. Har inget med feminism att göra men Umeå är en klassisk ”cykelstad” och med så relativt många som cyklar så blev det mycket olyckor när cyklisterna använde bilvägarna när inte cykelvägarna var plogade, så för att cyklisterna ska hålla sig till cykelvägarna samt för att stödja cyklandet så plogas cykelvägar först.

    Fungerar som sagt utmärkt men så finns det ju viss rutin i plogandet och samordnandet men det kanske storstäderna också kan skaffa sig med åren? (Även om inget hittills pekar mot detta 😉

    1. Tillbringade kortare perioder i Umeå vintertid under mitten och slutet av 80-talet. Även då var snöplogningen förträfflig. Dock plogades inte alla cykel- och gångbanor men tillräckligt många för att man skulle kunna ta sig fram.

      Snökaos har sällan varit något Norrlandsproblem utan ter sig mer vara ett problem för snöovana orter och personer. Speciellt i södra Sverige finns orter som inte får några större mängder snö varje år. Då blir beredskapen sämre och politikerna frestas kanske att bespara bort en del av snöröjningsbudgeten.

  22. Statsministern bör avgå. Jag bor i Stockholm City och betalar 1100 i månaden för boendeparkering. Jag kör renodlad elbil. Dvs ingen fucking bensinmotor.

    Motprestationen från samhället är att de efter flera dagar fortfarande inte skottat gatan som ligger 200m från Stockholms Central. Åker man ut på vägarna som leder in mot city är de fortfarande bedrövligt plogade. Det är faktiskt mycket bättre i ytterområdena där jag tror det lokala ansvaret är bättre fördelat.

    Däremot hörde jag att P-vakterna minsann inte tummar på reglerna och håller full aktivitet i kaoset.

    Man talar om politikerförakt, men jag tycker det är medborgarförakt att fokusera på övervakning och beskattning utan att komma med en rejäl motprestation.

    Det går inte att ladda elbilen i Stockholms innerstad. Vi har två P-rutor vid Stadshuset. Resten har de installerat inomhus i de tokdyra P-garagen.

    Att de inte sätter upp laddstolpar är för att sköra människor inte ska snubbla på sladdarna som laddar elbilarna. Vid förfrågan meddelar de att de inte tänker sätta upp några platser utomhus. De gillar inte bilar.

    Samtidigt som polarisarna smälter så att isbjörnarna inte har någon is att vara på och sälarna dör ut så är det viktigare att ingen snubblar på en elsladd.

    Detta är inte gnäll. Jag spanade av vägen från Årstalänken ända ut till Skärholmen kl 03:35 under snönatten. Där stod all lastbilstrafik som i hemlighet nattetid förser Stockholm med förnödenheter helt dödstilla. Inte en enda cykel såg jag. Och vad kan de bidra med jämfört med en 24m långtradare full med mjölk, bacon, brödrostar och vinterkollektion till stadens butiker?

    Miljöpartiet lovade också rädda Östersjön. Det är en jättestor vattenpöl. Fattar de hur många kubik vatten den innehåller och hur många tillflöden det finns? Hur sakta vattnet omsätts? Hur grund den är?

    Själv har jag skottat ut en excellent P-ruta i fetaste snödrivan 2 ggr sedan snöfallet. Fortsätter jag såhär har jag snart skottat P-rutor till alla på gatan.

    Vart skickar jag fakturan?

  23. Symptomatiskt för diskursen i landet att just det här inlägget får fler kommentarer än jag sett på länge.

    Stå på dig, Fredrik, jag kvarstår som liten liten månadsgivare (här och hos ledarsidorna.)

  24. Orsaken till trafikkaoset var lokaltrafik och yrkesmässig trafik, som fastnat vid varenda avfart och rödljus. Och bilisterna som ska till arbetet får ta all skit för att lastbilarna inte hade snökedjor.

    1. Där satt den Piraten! Huvudet på spiken. Stillastående långtradare och bussar utan vinterdäck orsakade de flesta köerna i onsdags! De stod huller om buller på vägarna överallt. Bilarna hade tagit sig fram oavsett plogning eller ej om inte de stora fordonen stått ivägen (undantaget bilar m sommardäck förstås)

  25. Jag väntar bara på den dagen någon dör pga att ambulansen inte kom fram i tid eller kunde komma fram över huvud taget. Jämnställt haha…

  26. Är inte ett av problemen med detta att vilken sida man än står på så förenklas en fråga genom att man klumpar ihop och ger en etikett i stället för att man beskriver och pratar om vad det faktiskt handlar om?

    Varför, som i det här fallet, överhuvudtaget sätta rubriken ”feministisk” på snöröjning (vare sig det är i ett försök att få något att låta positivt eller negativt).

    Varför inte diskutera att man i en storstad kanske bör ha olika prioriteringar om det är normalt snöfall eller snökaos. Att det vid normalt snöfall kan vara bra att tänka på just det, att gamla farbröder och tanter lätt ramlar och bryter lårbenshalsen, eller småbarn som hamnar ute i bilgatan för att det är för mycket snö och att vinterdäckade bilar tar sig fram ändå. Vilket sedan leder in på diskussionen om varför bussar mm inte är vinterdäckade o.s.v.

    Jag verkligen ogillar ”ettikettering”, förenklingar och rubriksättningar (oavsett part som gör det) som bara hetsar upp folk i onödan och skapar drev istället för att försöka se hur man t.ex. kan behålla det som var bra i tankegångarna men justera för där man tänkt tokigt eller gjort det för extremt.

    Jag tycker att det var en dum idé av miljöpartiet att kalla det feministisk snöröjning och inte tillräckligt genomtänkt prioritering i förslaget men jag tycker det är lika dumt att ge sig på själva grundtanken istället för att bara konstatera att prioriteringarna bör ses över. Som luttrad boende ut mot gränsen till Värmdö och jobbandes inne i Stockholm så kan jag ju konstatera att oavsett etikett på snöröjningen så händer det ungefär vartannat år att det blir totalstopp och jag får gå hem (eller i alla fall halva vägen)

  27. Tips till alla som envisas med att cykla mitt i vintern…..

    Det fungerar inte med att ploga cykelbanor det räcker inte…..däremot skippa plogning helt och hållet på cykelbanorna….
    uppmana alla att åka skidor i stället….
    fungerar alldeles perfekt och de som åker tidigast har lite spårsnö men sedan bara lite fästvalla så åker man lätt 5–10km i pur eufori……

    Hur svårt kan det vara….?

  28. Det var väl Miljömupparna i Stockholm som föreslog cykelambulanser för några år sedan. Det blev väl inga sådana, väl..?

  29. Jag tycker att följande snöröjningsordning är att rekommendera.
    1. Viktigare utryckningsvägar för räddningstjänst, sjuktransporter och polis. Dessa måste kunna komma nära sina mål. Ambulanser och polis måste kunna komma fram till sina mål även om de måste gå till fots den sista biten.
    2. Trottoarer så att folk kan nå sina mål från kollektivtrafik, andra transporter och parkeringsplatser. Det är korkat att låta folk köra in till stan och sedan inte låta dem kunna komma till sina slutmål.
    3. Parkeringsplatser, så att de som kör in till stan blir av med sina bilar och så att bilarna inte står vägen för räddningstjänst, ambulanser, polis, snöröjare och senare kollektivtrafiken. Om inte parkeringsplatserna är röjda kommer allt för många bilar att blockera vägar i centrum.
    4. Större vägar med mycket varutransporter och kollektivtrafik. Om nu parkeringsplatserna är snöröjda har bilister möjlighet att ställa ifrån sig bilen när de når sina mål. Samtidigt måste de som skall ta emot varutransporter se till att transporterna kan köra sista biten. Nu är det även dags att skicka ut så många lapplisor som möjligt för att bötfälla alla de som trots vädret gett sig ut med privat- och firmabilar och som nu blockerar trafiken. Lapplisorna skall så långt som möjligt prioritera de som kört in till stan trots vädret och vara förlåtande mot de som pga vädret inte kunna flytta sina fordon.
    5. Cykelbanor. De som vågar cykla skall kunna komma fram. Men glöm inte att först snöröja kring cykelparkeringar så att de som cyklar kan ställa ifrån sig sina cyklar utan att cyklarna hindrar fortsatt snöröjning.
    6. Resten av vägnätet röjs sist. Om nu parkeringsplatser är snöröjda dessförinnan står inte allt för många bilar i vägen för den fortsatta snöröjningen.

  30. Min tjej jobbar på Arlanda och vi bor i Farsta, en tur med bil däremellan tar vanligtvis 45 minuter och upp till två timmar om det är svåra köer. Men att sitta fast på en bilväg med stora lastbilar i över 10 timmar, känna stressen, hungern, att kissa på sig, komma hem ett på natten och nästa dag vara tvungen att ta ledigt pga utmattning, förlora en dags lön, kan omöjligt va mindre värt än att ploga gångvägar för folk som prompt ska gå ut och kanske på sin höjd bli en timme sena! Idioti styr landet och kaos följer därefter när man försöker kvotera samhällsfunktionerna baserat på könsfördelningar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *