ETT PARTI UTE OCH CYKLAR…

Först av allt vill jag börja med att be om ursäkt för att det inte har varit så tätt mellan mina inläggen som det borde ha varit. Men jag har varit upptagen av annat, som läsekretsen kommer att få ta del i en reportageserie plus lite gott och blandat. Sedan vill jag be om ursäkt för att det kommer att bli precis lika illa veckan som kommer. Då är jag i Prag, provar öl och njuter av livet – samtidigt som jag samlar in ännu lite mer material till bloggen. Förlåt.

Men nu är det lördag. Almedalsveckan lever, men ändå inte. Imorgon är det moderaternas dag, och bara de mest hänförda lär finnas kvar för att lyssna på fru Kinberg Batra. Idag är det Miljöpartiets dag, ett parti som är ute och cyklar allt som oftast. Almedalen 2017 och de två slutdagarna har att hantera de två riksdagspartier som brottas med de största problemen. Slår man på TV:n, tittar till webb-tidningarnas rullande bilder på Gustav Fridolin så förstår man varför. Vem kan ha förtroende för Kaviar-Kalles politiska alter-ego? Vem kan vara sugen på ännu mer grönt i politiken efter att ha hört pajasen tramsa på i sedvanlig stil…?

Sverige krisar. Sjukvården är i kris. Polisen är i kris. Försvaret saknar pengar för att leverera. Skolorna krisar till och från. Då använder Miljöpartiet sin dag i Almedalen till att leverera nya förslag om cykeln i Sverige. Kommunal cykelskola för den som inte kan cykla. Subventionerat cyklande. Nya cykelvägar, tryggare cykelvägar. Miljöpartiet är partiet som är ute och cyklar.

Trots klimatförändringarna, som Miljöpartiet faktiskt tror att man jobbar bra på att stoppa, så är Sverige ett land där cyklandet kan vara lättare. Snöblask. Halka. Motvind. Ösregn. Isfläckar. Mörker. Sverige är inget paradis för cyklisten, om inte cyklisten har en släng av masochism. Att Miljöpartiet skulle lyckas jaga ut en generation av skolungdomar på cykeln bara för att man bygger en tryggare cykelväg är lika sannolikt som att skolungdomarna skulle springa nakna till och från skolan. Att den stressade småbarnsföräldern som måste hinna med alla livets måsten skulle ut och cykla bara för att arbetsgivaren kan fixa en skattesubventionerad cykel känns lika osannolikt som om att jag är helt nykter hela tiden i Prag nästa vecka…

Som vanligt i Miljöpartiets värld är det drömmar, mysiga intentioner och en naiv god vilja som aldrig funkar när politikens dagdrömmare möter verklighetens folk. Cykelvägar. Cykelskolor. Ingenting som kommer att påverka framtidens Sverige mer än marginellt.

 

På återseende, nästa helg eller så. 

16 svar på “ETT PARTI UTE OCH CYKLAR…”

  1. Men kära hjärtanes!
    Bilolyckor kommer ju att minska om alla cyklade.
    Fotgängarolyckor minskar
    MC olyckor och mopedolyckor minskar drastiskt!
    Jo, cykel relaterade olyckor ökar ganska troligt.
    Sannolikheten för huvudskador på cyklister som ej använder hjälm drar i väg, ganska troligt.
    Men med rätt tolkning av olycksstatistiken ger det i alla fall ett nytt mönster i trafiken.
    Då kommer ett nytt genialt förslag: Stavgång.
    Nordic Walking, heter det visst.
    Fast det är ju inte nog inkluderande, givetvis.
    Dags för nya grepp av politikerna.
    Ett perpuetum mobile…

  2. De vill att barn och vuxna skall lära sig att cykla och att simma, om jag förstått det rätt. I hög grad är dessa två saker kunskaper som oftast saknas bland dem som kommit hit från områden utan sjöar och särskilt många cyklar. Jag har inget emot att MP värnar om dessa människor. Fast jag tänker ju rösta på ett parti som försöker värna om hela Sverige, och alla som lagligen uppehåller sig här.

  3. Jag är tvungen att arbeta 960 kilometer från min bostadsort för att det finns inget jobb på bostadsort. Flyget är det enda alternativet för att jag ska kunna besöka familjen någon gång under året. Finns det något cykelalternativ – typ Rsketcykel som har säkra cykelbanor och värmekur som gör att jag tar mej drägligt hem?

  4. Cykling är naturligtvis hälsosamt. Men hur tryggt är det att cykla eller gå i dagens Sverige? Tror miljömupparna att folk vågar skicka iväg sina barn på cykel till skolan mörka morgnar eller tillbaka hem mörka kvällar. Är dagens Sverige så tryggt att det bara behövs bättre cykelvägar? En gång i tiden cyklade jag ett par km till skolan på landsväg som höll sämre kvalité än dagens cykelbanor. Troligen skulle ingen ansvarsfull förälder numera våga skicka sina barn ensamma på samma väg två gånger om dagen. Om vi skall uppfatta cykelvägar som trygga bör nog poliser eller vakt bolag ha ständig uppsikt över cykelvägarna. Troligen har vi tillräckligt bra cykelvägar idag, däremot är inte samhället tryggt längre och detta har vi i stor utsträckning (mp) att tacka för.

  5. Vem är det utan att förringa nazisternas nyliga bombdåd,största hotet mot landets sammanhållning och välfärd om inte MP som mot folkviljan vill ha en ännu mer generös invandring,30% av ensamkommande 30% av det totala antalet migranter till Europa hamnar i Sverige,han kan fan betala själv snorhyveln!

  6. Hej.

    Miljöpartier visar vägen – istället för den långa marschen skall vi genomföra en revolution via pedal. Dessa går ju runt, det vill säga ‘revolvere’ som klassikerna skulle ha sagt. Med hjälp av revolutionerande dynamik via just cyklandet kan via bli fossilfria – varje hushåll och hem skall innehålla en dynamo kopplad till pedaldrev. Täck vilken vinst och besparing!

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    1. Fast du får inte skämta om det, I Glenn Becks Agenda 21 roman så tvingas ju folk att trampa upp till en viss kvot i sina hem varje dag för att framställa elektricitet. Människor som är slut återvinns och blir mat.

      Han är lite extrem den gode Beck men helt ute och cyklar är han inte då han pekar på vissa saker i A21 som t.ex. att målet är att privat markägande skall förbjudas eller åtminstone minimeras för allas vårt bästa bland andra mål.

  7. Miljöpartiet gillar ofarliga frågor där risken att ställas till ansvar är minimal. Skolan är ett jobbigt område där det kommer siffror på hur det verkligen går, cykelpolitik är ofarlig. Klimathotet är en perfekt politisk fråga, alla väljare som får höjda skatter idag kommer att vara döda innan vi har facit.Invandringsfrågan var en trevlig utmaning tills verkligheten gör den till ett problem. Att vara ”god” är lättare i opposition, nu betalar Fridolin priset för sin ministerpost.

  8. Jag är ingen antirasist men …

    Om fler människor cyklade till och från jobbet (då jobbet ligger inom rimligt avstånd) så vore det positivt ur många aspekter:
    * man är oftast ute i friska luften och ventilerar lungorna
    * man får vardagsmotion och bättre hälsa
    * man får en bra chans till viktminskning
    * man reducerar risken att bli utsatt för sjukdomssmittor
    * bilköerna vid rusningstrafik minskar
    * man behöver oftast inte leta efter parkeringsplats
    * luften i städerna blir bättre och den fossila drivmedelskonsumtionen reduceras

    Att kunna cykla till och från jobbet är med tanke på avstånden görligast i städer. Men då krävs att cykelvägarna anläggs ur ett säkerhets- och cykelperspektiv och att de sedan underhålls, asfalteras, prioriterat snöröjs vid behov. Cykelställen bör vara under tak.

    Sedan måste trafikvett inpräntas hos cyklisterna. Detta är särskilt viktigt för de cyklister som inte har svenskt körkort. Samspelet mellan biltrafikanter, cyklister och fotgängare måste också fungera bättre. Här är Danmark ett föredöme, vilket jag nyligen på plats har kunnat bekräfta.

    Hos företagen bör det också finnas duschmöjligheter.

    Är sedan cykeln utrustad med en riktig (gammaldags) pakethållare så kan man transportera relativt tunga livsmedelsinköp samt även ett (eget) dagisbarn på cykeln.

    Jag bor i Stockholmsområdet och talar ur empiri.

  9. Det har ju rapporterats ett flertal gånger i pressen om att cyklande människor blivit stoppade och nerdragna från cykeln. Därefter utsatta för misshandel och/eller våldtäkt och/eller rån.

    En typ av brott man inte hörde talas om tidigare.

  10. Cykel är faktiskt ett utmärkt färdmedel för pendling om man inte har avstånd på flera mil. En mil i snö funkar utan problem, dock långsammare än på snöfri väg. Dåligt väder är väl mest ett problem för snöflingor om vitsigheten ursäktas, då lite tillfällig diskomfort slipar bort det värsta av mesigheten.

    Dock är låst bil att föredra numera på vissa sträckor, t ex mellan Göteborgs fastland och Hisingen, då man passerar den av marockanska gatu-”barn” kontrollerade Nordstan vid bron. Samma sak gäller förstås Malmö, snart i hela staden. Cykla söder om biblioteksparken i Helsingborg? Det går, men helst inte.

    För Landskrona, speciellt Koppargården, rekommenderar jag en bil med utökad trygghet, t ex Marauder: https://www.youtube.com/watch?v=cDoRmT0iRic

  11. Jag gillar inte miljöpartiet. Har aldrig gjort det..inte ens när de startade upp. Men ojandet i artikeln om cyklandet låter som ett ojande som kunde gått till något annat. Att fler o fler blir feta i Sverige är inte bra och att underlätta för en bättre cykelkultur är inte fel. Cykel är fantastiskt. Har sett i mitt område (på lande’) att cykling sker flitigt nu sedan kommunen ordnat cykelväg mellan några orter. Visst finns snöslask o.farligheter men knappast hela tiden och det finns det med allt. Jag gillar också öl förresten, och cykling : ) Heja Sverige – rör på dig mer!

  12. Hej Hans Li!

    Glöm bloggen en vecka framöver!
    Glöm Sverige en vecka framöver!
    Ha semester, ta dig en in pilsner eller två eller tre.
    Ladda batterierna…dina läsare har säkert gott om förståelse för det!

    Trevlig (och en väl förtjän- och unnat) semester.

    Cykla helst inte alls…ta taxi eller vingla hem per pedes!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *