DOMPROSTEN SOM LJÖG

Domprosten som ljög. Det skulle kunna vara en boktitel, en filmdito eller ett fiktivt verk av lagom salongsberusad kulturarbetare. Nu är det verkligheten. Domprosten i Visby ljög om orsakerna till den numera omtalade klockringningen vid Visby Domkyrka. Domprosten lät sina klockor ringa – mot yttrandefriheten, mot det demokratiska samtalet, mot engagemanget. Det blev en tydlig fingervisning om hur den Svenska Kyrkan har spårat ur…

Jag var där. Jag kom i god tid innan, efter en trekantsmacka och en dricka på torget i Visby. Det var en mycket vacker onsdag. Det var varmt, och himlen var oskyldigt blå. Jag satt där ensam ett tag, innan det började trilla in andra intresserade och samhällsengagerade människor. Yasri Khan var där, den tidigare miljöpartisten som inte vill skaka hand med kvinnor. Yasri Khan och hans trosfränder använde Visby domkyrkas mark för att be sin bön, till en annan gud. På kyrkbackens nordöstra hörn ställde de in siktet på Mekka och knäböjde.

Thomas Gür, seminariets huvudperson, dök upp och det numera stora sällskapet flyttade in i skuggan – bland träden i kyrkbackens yttersta utkant. Inte i vägen för någon. Inte störande någon som inte ville bli störd. Domprosten blev tydligen störd, för han började ringa med kyrkklockorna. Det var enligt domprosten fara å färde. Ett demokratiskt seminarium, inget hat – utan nio och en halv teser om vad som gäller för att eventuellt kunna styra upp landet, assimilation och integration, brott och kriminalpolitik.

Gür skulle precis avsluta när klockorna började ringa. Publiken skulle få ställa sina frågor. Ett politiskt samtal skulle ta över efter seminariet. Det gick inte, domprosten satte stopp för alla sådana påhitt med sin klockringning.

Domprosten påstod att det var ett otrevligt budskap som kommunicerades på kyrkbacken. Det kan han ju få tycka. Då tycker domprosten att det är otrevligt att ställa krav på folk, oavsett om det handlar om språkinlärning, arbetsmoral eller laglydighet. Domprosten påstod att någon hade tagit kyrkans möbler. Något sådant såg inte jag, heller någon annan av seminariegästerna jag pratade med. Alla stod eller satt på en gräsplätt, utom Thomas Gür som stod på en sten.

Det var en otrevlig stämning tyckte domprosten. Det var det inte. Inte innan domprosten fick för sig att stoppa samhällsengagemanget och det fria ordet med sina klockor. Då blev det lite hätskt. Innan ringningen var allt lugnt, städat och trevligt.

Domprosten använde sin domkyrka och sina möjligheter för att visa kyrkans makt mot de människor som är engagerade och trevliga. Det var – och det är – helt absurt. Att sedan de så kallade ursäkterna från domprost, ärkebiskop och den Svenska Kyrkan är så lama att man kan tala om total förlamning är en annan sak. Men inget alls att förvånas över…

37 svar på “DOMPROSTEN SOM LJÖG”

  1. Ett par meter från mig var det en kille som satt på en stol men det dröjde inte länge innan någon kom och ryckte den ifrån honom. Det såg asocialt ut när den slets bort. Jag resgerade på att det såg konstigt ut. Såg ingen annan stol. Alla stod upp utom en som satt lutad mot ett träd men träd räknas nog inte som möbler.

  2. Domprosten hävdade att Gur framförde att ”svenska kvinnor våldtogs av utländska män.” Det som lyssnade på Gurs framförande vet att det är en lögn. Han gjorde ingen koppling mellan ursprung och väldtäkter

    De åttonde budordet: Du skall inte bära falskt vittnesbörd mot din nästa.
    https://www.svenskakyrkan.se/toarp/de-tio-budorden

    Något för domprosten att beakta.

  3. Hade man frågat först om det gick bra att hålla politiska möten på kyrklig mark? Är helt övertygad att om man hade förankrat detta så hade det inte varit några problem.

    1. Gür är väl inget politiskt parti?
      Han är en debattör.
      För övrigt har domprosten upplåtit själva kyrkolokalen till kommunisten Dinamarca. Där går det tydligen bra att hålla politiska möten.

    2. Det har väl inte med saken att göra!!?
      Om nu domprosten hade synpunkter på mötet hade han kunnat gå ut och pratat med dem som vilken annan normal människa hade gjort! Sedan är inte skattefinasierad kyrka privat mark!
      Detta är inget annat än helt bissart!

  4. Sista spiken i Svenska kyrkans likkista. Nu återstår bara jordfästningen.
    Bergspredikan har uppenbarligen ingen klang när Karl Marx tagit över i Uppsala.
    Kyrkan liknar nu en bröderna Marx församling.

  5. Ytterligare ett bevis på att mitt beslut att gå ur kyrkan för två år sedan var helt korrekt. Jag vägrar finansiera vänsterradikala präster som avskyr yttrandefrihet och som därför försöker tysta alla förnuftiga röster. De motarbetar alla försök till att implementera en sund politik, dvs den totala motsatsen till allt som är vänsterradikalt. Det politiskt korrekta vansinnet måste få ett slut innan hela landet befinner sig i totalt kaos och anarki.

    1. Svenska kyrkan ska inte användas till ovanstående till politiska manifestationer .
      Det som hände Thomas G är häpnadsväckande och har nu övertygat mig om attjag ska lämna Svenska kyrkan.
      Må min farfars far som var kyrkoherde i Lycksele, min farfar missionär i Indien,min farbror Yngve kyrkoherdei Spånga och farbror PerAlex sjömanspräst Narvik och ambassadpräst i Oslo förlåta mig i sin himmel
      Yrkoherde i Spånga förlåta mig i sin himmel

  6. Om jag har förstått det hela rätt så handlade Gürs seminarium till stor del om att utländska medborgare som döms för våldtäkt bör utvisas ur landet – och jag kan för mitt liv förstå vad som skulle vara så ”otrevligt” med det budskapet ?
    Jag tycker tvärtom att det är ”otrevligt” att ge uppehållstillstånd till personer som har dömts för våldtäkt.
    Menar svenska kyrkan att vita svenska medelålders män som åker till Uganda och begår våldtäkter bör få uppehållstillstånd och medborgarskap i Uganda istället för att utvisas till Sverige efter avtjänat straff ?
    Jag vet att Feministiskt Initiativ anser det eftersom dom vill avskaffa ”utvisning” som straff, men jag trodde i min naivitet att svenska kyrkan var åtminstone marginellt friskare än Fi.

    Det är i alla fall roligt att dumprosten nu i efterhand motiverar sitt klockringande med att han inte vill ha politiska möten i närheten av kyrkan.
    Det kan liksom bli aningen svårt att slippa politiska möten utanför en kyrka i Visby under almedalsveckan … 🙂

  7. Sådant här måste det bli slut på. Förslagsvis med början i 2021 års kyrkoval. Vi måste bli av med 68-vänsterns postmodernistiska politruker, typ domprost Mats Hermansson, som idag behärskar verksamheten.

  8. Det är illa nog att Svenska Kyrkans företrädare ljuger om sina förehavanden inför rullande kamera, men den stora lögnen är värre än så. Den stora lögnen är att ”Svenska Kyrkan” utger sig för att vara ett religiöst – kristet – samfund, när det i själva verket är ett vänsterpolitiskt propagandaorgan. Svenska Kyrkans värsta brott är därför inte lögn, som sorterar under etik och moral, utan bedrägeri – som sorterar under kategorin juridik. Man begår ett omfattande bedrägeri mot alla som betalar kyrkoskatt i tron att Svenska Kyrkan är ett religiöst samfund.

  9. Den här domprosten har en lång historia av elände bakom sig. Han är en skam för den svenska kyrka som jag inte längre är med i. Läs gärna historien på Rebecca Weidmo Uvells blogg.

    1. Trodde det var ”Svenska Kyrkan” som var skammen. Domprosten passar alldeles utmärkt in i denna sekt.

  10. Överhet: Bestämmer vad man får göra, säga och tycka. När, var och hur.
    Folk: Lyder.

    Frågor på det, folket?

    1. Nej, herr Överhet. Ni vet bäst och jag fogar mig. Behöver vägledning inför det stundande valet i spetember. Vilket parti anser herr Överhet att jag ska rösta på?

  11. Hermansson är ansvarig för sina handlingar. Jag tycker därför inte att någon annan än han själv skall be om ursäkt. Däremot bör det vara glasklart från biskopen och ÄB att man tar avstånd från Hermanssons antidemokratiska beteende och hans missbruk av sitt ämbete.

  12. Skrivningen ”fara å färde” du troligen har sett av det uttryck du använder, innehåller INTE en talspråklig felstavning av ordet ”och”, utan är ett stående uttryck i stelnad äldre språkdräkt, där ”å” är den äldre stavningen av prepositionen ”på” och ”färde” är den nu utdöda dativformen av ordet ”färd”.

    I modern språkdräkt skulle uttrycket heta ”fara på färd” och betyder alltså vad vi idag snarare skulle säga ”fara på väg” om.

    Jag förstår inte riktigt vad de som skriver ”fara och färde” föreställer sig om hur uttrycket skulle tolkas – du får gärna upplysa mig – men det verkar som om man menar att ”färde” skulle vara ett substantiv i grundform, som alltså måste vara okänt i andra användningar för de flesta, och då skulle vara närmast en synonym till ”fara”. Det finns nämligen andra uttryck i svenskan och andra språk där man samordnar synonymer som en förstärkning, t.ex. ”jämmer och elände”.

    1. Inte säker på att jag någonsin skrivit ut detta uttryck, men du har naturligtvis rätt. Tack för att du tog dig tid att påpeka detta! 🙂

  13. Om Thomas hade meddelat Prosten vad han tänkt göra på kyrkbacken så hade han sluppit ikläda sig den inte så klädsamt sittande offerkoftan. Nu fick han dock ännu en person att älta och dreva emot och sånt gillar han ju, Thomas.

  14. Jag är varje dag tacksam att jag gick ur Svenska kyrkan för snart 40 år sedan, hade jag varit kvar som medlem hade jag skämts ögonen ur mig!

  15. Detta är, precis som Fredrik Antonsson skriver, egentligen inget att förvånas över. Ändå kan jag inte låta bli att förundras över hur det politiskt korrekta åsiktsetablissemanget ständigt kan sänka ribban ytterligare ett snäpp och agera ännu mer infantilt än de gjort tidigare.

    Vi befinner oss nu på en nivå där ”samhällsanalysen” inom vissa grupper ser ut så här:

    Godhet = Att förespråka obegränsad asyl- och anhöriginvandring, utan minsta krav på att invandrare ska integreras i det svenska majoritetssamhället. Invandrare ska från dag ett i Sverige ha fullständig tillgång till all skattefinansierad välfärd och de ska ha alla medborgerliga rättigheter. Om asylinvandrare inte bedöms ha asylskäl, eller visar sig ha beviljats asyl på felaktiga grunder, så ska de ändå få stanna i Sverige och fortsätta ha alla nämnda rättigheter. Om vissa sociala problem (t.ex. viss kriminalitet, s.k. hedersförtryck m.m. ) tydligt är kopplade till vissa invandrargrupper, så får detta inte påtalas. Sociala problem får endast diskuteras som om de vore allmängiltiga och lika ofta förekommande bland etniska svenskar som bland invandrare.

    Ondska = Alla åsiktsyttringar som på minsta sätt strider mot ”godheten” eller på minsta sätt försöker problematisera ”de goda” åsikterna.

    1. Typiskt avledande svar från huvudämnet. Här talas inte om grammaitik eller idiomaiska uttryck utan om folkets vrede som kan ta olika uttryckssätt. Han hade kanske, rentav, lust att säga: ” Dra åt helvete!”

  16. Vill man att Svenska kyrkan ska förändras vad gäller riktning och förhållande till samhället behöver man rösta på ett alternativ i kyrkovalet som verkar för att skilja partipolitiken från kyrkans liv.

  17. Ring, klocka, ring i bistra valdebatten… ja, herregud Fredrik, vilket klockrent klavertramp av dumprosten och hans lika(illa)sinnade kamrater i det kroniskt tondöva ”etablissemanget”.

    Förväntad klang och jubel uteblev för hans aktivistiska tilltag; kristna kyrkklockors trygga klang ska inte missbrukas, för att basunera ut hårt vänstervridna jubelåsnors ramaskrin…

    … och Svenska kyrkan ska inte främja den rasande snabba islamiseringen av vårt arma land, tycker både ljumt och varmt kulturkristna Medelsvenssons, som omilt väckts ur sin…

    … trygga slummer av högljudda, islamistiska böneutrop och vanhelgade kyrkklockor, som helt säkert fungerade som en effektiv väckarklocka för den ursvenska allmänheten.

  18. Ett intressant faktum, den katolska kyrkan betraktar alla lutheranska kyrkor som kristna förutom en, nämligen den svenska kyrkan.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *