DEN EXKLUDERANDE NATTMATEN

Iotakt.se kan i samarbete med Ledarsidorna.se presentera en unik förstudie som avslöjar tunnbrödsrullen roll i den tilltagande strukturella rasismen och antisemitismen. Genom att tillämpa intersektionalistisk teori, det vill säga studier av diskriminering och förtryck och skärningen mellan maktrelationer baserade på etnicitet och religion blir tunnbrödsrullens mörka, och försåtligt dolda, hemligheter avslöjade.

Forskarna Tobias Linné, doktor i sociologi vid Lunds universitet och Iselin Gambert, Professor och gästforskare i kritiska djurstudier vid Lunds universitet menar att kopplingen mellan vithet och mjölk har återigen blivit aktuell.

De har rätt. Men i en svensk kontext är problematiken kring livsmedel och den dolda strukturella rasismen i det svenska samhället djupare och mörkare: Tunnbrödsrulle med två grillkorvar, mos och räksallad. Få saker har varit så symboliska för det svenska nattlivet, men denna maträtt ruvar på en mörk hemlighet.

Även om tunnbrödsrullen har funnits i olika skepnader genom åren, i Jämtland under namnet ”Mjukstrut” där den fylldes med bland annat messmör är dagens tunnbrödsrulle en ren Stockholmsprodukt. Tunnbrödsrullen såg dagens ljus på Loffes Grill i Stuvsta i Stockholm, en klassisk svensk grillkiosk. Idag ett kulturminne.

Tunnbrödsrullen har fått internationell uppmärksamhet i och med stjärnkocken Anthony Bourdains lansering av den internationella bästsäljaren ”Kitchen Confidential”. Vid lanseringen i de olika länderna passade Bourdain på att äta den för den lokala marknaden klassisk nattmat. Bourdain hade vid tidigare lanseringar funnit att just nattmaten återgav en nations själ och värderingar. Bourdain fann tunnbrödsrullen lika osannolik som spännande. Tunnbröd, mos och wienerkorv kunde han förstå, men inte räksalladen. Bourdain insåg att tunnbrödsrullen sågs som en hörnsten i det stockholmska nattlivet. Tunnbrödsrullen anses som det perfekta livsmedlet ur näringssynpunkt efter en kväll på stan.

Men om tunnbrödsrullen sedan mer än ett halvt sekel tillbaka utgjort normen i Stockholmskulturen så säger det dessvärre mycket om Stockholmarens innersta känslor. Enligt Koranens Sura 5:3 – Festen – är det förbjudet för muslimer att äta fläskkött. En klassisk tunnbrödsrulle baseras på Solnakorvs ”Kalaswienerkorv” med 82 procent fläskkött. Detta exkluderar därmed framför allt praktiserande muslimer från den traditionella avslutningen på en trevlig kväll. Vad avser räkorna finns det olika tolkningar men Sura 5:96 ger ett visst stöd att räkor – eller ryggradslösa djur från havet – är tillåtet.

Även i judendomen finns regleringar som gör den stockholmska nattmatskulturen exkluderande. Förbudet mot att äta griskött finns i Gamla testamentets tredje och femte Mosebok. Inom judendomen finns dessutom ett uttryckligt förbud mot att äta ryggradslösa djur, som räkan. Genom att addera räksalladen visar tunnbrödsrullen sitt fula antisemitiska tryne, försåtligt gömd i majonnäs och potatismos insvept i tunnbröd.

Svensk nattmatskultur döljer sålunda en mörk hemlighet. En kultur och ett budskap av exkludering och försåtligt gömd antisemitism. Dold i potatismos och majonnäs, inrullad i ett tunnbröd. Detta har sin bas i Stockholm och har sedan ett halvt sekel spridit sig som en cancersvulst till varje grillkiosk i hela landet.

Johan Westerholm

Fredrik Antonsson

 

OBS. Satir. Denna ”debattartikel” skickades in till Aftonbladets debattredaktion som svar på debattaren om det rasistiska mjölkdrickandet. Aftonbladets debattredaktion refuserade vår ”debattartikel”, därför publicerar vi den nu på våra respektive sidor. 

11 svar på “DEN EXKLUDERANDE NATTMATEN”

  1. Låt 4chan placera ert nästa alster. De lyckas placera denna sortens utredningar i en akademisk tidskrift inom några få månader. Aftonbladets debattsida kort därefter.

  2. Tack för denna nödvändiga parodi!!! Det värsta är, att jag tror inte ”forskarna” i Lund begriper att det är ironi. De säger säkert att här måste vi forska vidare och göra utomlands studiebesök = massor med mer skattepengar och deras försörjning under många, många år.

  3. Tror att ni får bättre spridning på denna angelägna debattartikel i era egna kanaler. Aftonbladet utnyttjas bara för att snabbt scanna av vad som hänt (med adblocker givetvis) därefter går man och läser fördjupningen på alternativsidor.
    På Flashback kan man interaktivt till och med vara med och lösa lite brott.

  4. Det här med tunnbrödsrullens roll i den strukturella rasismen är faktiskt fullständigt normalt i jämförelse med exempelvis de 500.000 kronorna som satsades på att utreda ”Trumpetens roll som genussymbol” eller de ”forskarna” som nyligen utredde huruvida gafflar , skedar och knivar var maskulina eller feminina- eller kanske ”icke-binära” .
    Vilket betyder att verkligheten tyvärr är så pass vansinnig i sverige att det inte längre går att göra parodi på den. : /

  5. Att skriva en text som på ett satiriskt sätt försöker skämta om antisemitism är mycket svårt. Det är nog nästan lika svårt som att skriva skämtsamt om skolskjutningar.

    Jag förstår att Aftonbladet inte tog in den här ”debattartikeln”. Även om uppsåtet inte är maliciöst mot judendomen så kan artikeln tolkas som ett sätt att bagatellisera antisemitism och den risken ville Aftonbladet förståligt nog inte ta.

  6. Man bör dessutom beakta det faktum att rättrogna judar inte kombinerar mejeriprodukter och kött. Vilket innebär att potatismoset i så fall måste vara gjort utan mjölk och smör, brödet likaså, och en räksallad även räkorna åsido måste också vara fri från mejeriprodukter.

    Dessutom äter ju inte judar jästa bröd på en del av sina högtider.

    Det verkar enklare att erbjuda ett (ojäst) vegetariskt alternativ. Mosbricka med sojakorv?

  7. Äntligen avslöjas matfascismen. Men hur länge ska kryptofascisterna tillåtas sprida sina kattvideos på tuben? Katter bör matas med annat än mjölk men katter som lapar mjölk är ändå ett begrepp. Mjölk finns därför underförstått i bakgrunden i alla kattklipp. På så sätt sprids rasismen till alla som ovetande tittar på de katter de tycker är gulliga men som i själva verket bringar fram den latenta rasism som döljer sig under all vit hud.

    På Södertörns institution för kritiska kattvideostudier är allt detta självklarheter men för den illiterata pöbel och obildbara hoi polloi man riskerar att träffa på om man lämnar Södertörns ‘safe spaces’ är okunskapen intersektionellt epidemisk av prepostkoloniala mått. Faktum är att allt utanför Södertörn är Kekistan.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *