BILEN

Ett terrordåd. En terrorist lemlästar folk i centrala Stockholm. Terroristen använder en lastbil som vapen, och en ledarskribent skriver en text om att den naturliga konsekvensen måste bli att förbjuda bilar i stadskärnor. Det är som om någon skulle ha kommit på den briljanta idén att förbjuda flygplan efter 9/11 och skrivit en opinionsbildande text i ämnet. Det är som om en ledarskribent skulle driva på att förbjuda köksknivar efter det som hände på IKEA i Erikslund utanför Västerås.

Eva Franchell skriver en ledartext om att rensa Stockholm, på bilar. Bilen kan fungera som ett vapen och sålunda skall den rensas bort. Nästan vadsomhelst – utom flörtkulor, pappersservetter och några andra småprylar –  kan användas som vapen i händerna på fel person. En gaffel, en kniv, en sked – fråga vilken våldsbenägen fånge som helst om han vill ha ett bestick. Han skulle tacka ja. Nästan allt fungerar som ett vapen om man bara anstränger sig och vill göra illa någon.

På Aftonbladets ledarredaktion fokuserar man på vapnet. Inte på gärningsmannen. Det var lastbilen som lemlästade människorna på Drottninggatan, och det är bilarna som skall bort från Stockholms gator. Själv vill jag lägga fokus på att rensa bort de som använder bilen, handgranaten eller kniven för att skada folk. Det är de farliga människorna som måste identifieras, stoppas och låsas in.

Att använda ett terrordåd, där lastbilen var vapnet, som ett argument för att reglera biltrafiken i stadsmiljön säger väldigt mycket om den som argumenterar. Då har man inte förstått att det är mannen bakom ratten som mördar, vapnet i människans hand som dödar.

11 svar på “BILEN”

  1. Eva Franchell är uppenbarligen inte särskilt bra på att tänka. Om man förbjuder bilar kommer dessa papperslösa bara använda andra metoder istället; bomber, skjutvapen, gift, det finns många alternativ.

    Varför inte åtgärda orsaken istället?

  2. Herregud! Det är så korkat att man skäms å korkskallarnas vägnar. Vuxna maktpersoner, som dessutom ser sig själva som den obestridliga hjärntrusten i samhället, argumenterar på en nivå som får en omogen 9-åring att framstå som en intellektuell gigant. Detta är alltså den nivå som godtas av läsarna till en av de mest lästa tidningarna i Sverige!? Nu visste jag det iofs redan innan, men det tål att sättas på pränt – Sverige är riktigt illa ute!

  3. Varför är den onde klok och den gode dum – varför är livet en trasa…Carl Jonas Love Almqvist – han var inte dum…

    Tack annars för att du håller på !!! Några måste ju göra det – ge inte upp !!!

  4. Stackars asylsökande uzbekistanare. Denne stackars flykting från Uzbekistan ville en varm aprildag snatta ett par dricka och samtidigt tänkte han på sina kompisar som säkerligen också törstade efter lite flytande aprilsvalka. Eftersom snatteri knappast är något som svenska polisen prioriterar är det ju näst intill tillåtet att snatta. Det finns även svenskar som anser att det är folks skyldighet. Åker man fast så är det bara att erkänna och sedan får man gå ifrån polisstationen om poliserna ens gitter att ta en dit. Nu var vår käre uzbekistanare omtänksam och valde med omtanke om sina törstande kompisar att snatta en vällastad bryggarbil. Bilsnatteri är är ju sedan Palmes tid i första hand straffbart för bilägaren och därför bör ju inte en törstig bilsnattare bekymra sig. På senare år har mpdrömmen om ett bilfritt centrum gjort det svårt och ibland omöjligt även för infödda stockholmare att navigera bland citys gator. För en flykting är det lika svårt att hitta i stan som det är för en lantis och enligt AKB är inte lantisar tillräckligt smarta. Detta gäller kanske även för flyktingar som flyr med en bryggabil lastad med lite eftermiddagsdricka. Därför förirrade sig vår käre uzbekistanare runt bland citys gator och hamnade plötsligt på Drottninggatan. Han hittar ju inte i stan. När han i ren förfäran upptäckte att han hamnat mitt på en gågata fick han bråttom att försöka komma därifrån. Eftersom han är ovan att köra den aktuella fordonstypen hittar han inte rätt på pedalerna och blandar ihop gaspedal med bromspedal. Plötsligt när han på grund av sammanblandningen av pedaler i hög hastighet ser att en annan bil blockerar vägen framåt. Då försöker han undvika en kollision och försöker gira in på en sidogata, men eftersom han är ovan vid fordonet ifråga sladdar bilen in i Åhlens entre. Nu kallas han för terrorist och han får varken tårar från Romson eller öppen famn från Reinfeldt. Vad konstigt. Han sökte ju asyl i Sverige för att han trodde sig ha felaktigt pekats ut som terrorist av sitt hemland. De hjärtlösa svenska myndigheterna kontrollerade inte hemlandets eventuella misstankar utan valde att avslå asylansökan. Nu kallas han för terrorist av de svenska myndigheterna. Detta bara för att han ville ha lite dricka en varm aprildag. Förstår sig inte svenska myndigheter på att asylsökande flyktingar från Uzbekistan kan kan bli törstiga? Har Sverige blivit ett hjärtlöst land?

  5. Gjorde en gång en sammanställning av diverse källor där jag jämförde antal skjutvapen i ett land med antal döda av skottskador. Det visade sig att lagliga vapen var ungefär lika farliga eller ofarliga i hela västvärlden. USA låg långt till höger på X-axeln – många puffror har de! – men låg ungefär i höjd med Europa i antalet skjutna.

    Vill man minska dödligheten när det gäller bilar är det bara att sänka hastighetsgränserna. Vad sägs om 10 i stan och 50 på motorväg? Har vi nollvision eller inte?

    Alkohol – det enda säkra är väl inget alls? Tobak? Socker och övervikt dödar väl fler än det mesta?

    Vissa saker accepterar vi som dödsorsak: egna val, olyckor, obotliga sjukdomar.
    Andra saker accepterar vi inte: mord, medveten vårdslöshet.

  6. Hej.

    Så tragiskt sant, att allt är ett vapen om viljan att använda ett föremål som vapen finns.

    Nästa led i tankekedjan, som i Franchells fall består av en enda brusten länk, är att allt är ett mål om angriparen så önskar.

    Att det är angriparen som äger initiativet och avgör var, hur och när det bjuds batalj (eller attentat) är för Franchell, Aftonbladet och liknande personer och publikationer en närmast Escher:sk tankebild.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

  7. Jag tycker det är en utmärkt idé under förutsättning att det genomförs konsekvent. Naturligtvis skall det inte ske några varutransporter till affärerna i stadskärnorna, ej heller någon taxitrafik.

    Först när man inte kan få något rödvin, äta på restaurang eller handla märkeskläder i hörnet och när man tvingas gå en kilometer till busshållplatsen för att ta sig till senaste innekrogen kommer de skriande åsnor, (lånat från uttrycket ”braying donkeys”) som stöttar sådana som Franchell att vända sig emot henne.

  8. Vad rör sig i huvudena på Aftonbladets ledarredaktion?
    Man lade ner Beckomberga för tidigt tycker jag.

  9. @Jan Ahlström:
    I västra delen av landet hade vi Restad. Detta har nu blivit landets största flyktingförläggning.

    (Mer komplicerat i verkligheten förstås, med allt som byggts och flyttats omkring. Där finns en ny psykiatrisk anstalt till exempel. Men man får en viss känsla av vad som prioriteras.)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *