ATT TA SEDEN DIT MAN KOMMER

Utanför fönstret – mörka moln, kyla och snöslask. Sol och värme skulle sitta fint. En skön vecka i en annan miljö, med andra upplevelser och andra förutsättningar. Ett antal gånger har jag varit på semester i länder och miljöer där böneutropen från minaretens högtalare är en naturlig del av vardagen. Jag får ta det, för jag har ju trots allt valt att åka dit. Det har alltid funnits något annat som har lockat. Billig öl -som Efes – och billig mat. Sol och värme, sandstränder och ljummet havsvatten. Det är inte böneutropen som har dragit mig dit. Men, det handlar om att ta seden dit man kommer. Varför skall de behöva ändra sig för att jag tycker att det är jobbigt att vakna bakfull till oväsendet från en minaret några hundra meter bort?

Att jag skulle få för mig att kräva att böneutropen skulle tystna för att jag skulle känna mig mer hemma är ju absurt. Ännu mer absurt skulle det vara om jag som den kvasikristna figur jag ändå är skulle kräva klockringning och helgmålsbön. Eller en kopia av Klosters Kyrka vid strandlinjen. Jag får helt enkelt ta seden dit jag har kommit.

Nu har ju jag bara varit turist i länder med minaretutrop – om man räknar bort gapandet vid Medborgarplatsen i hemstaden Stockholm i hemlandet Sverige. Men skulle jag få för mig att flytta till – låt oss säga – Kuwait, Oman, Förenade Arabemiraten eller något annat land med minareter skulle jag få leva med böneutropen. Skulle det vara viktigare för mig att känna mig hemma, slipa minareter och oljud så skulle jag få välja Estland, Svalbard eller Falklandsöarna istället. Det är en avvägning man får göra.

Nu är diskussionen på gång om böneutrop i Växjö. Imamen vid Växjö moské vill ha böneutrop en gång i veckan. En gång i veckan skall det böneutropas från den provisoriska och tillfälliga moskén i Araby. En gång i veckan kan ju tyckas vara en fis i rymden, ingenting att uppröras över. Det handlar ju inte om varje dag, och fem gånger om dagen. Men ändå. Det handlar om att i det sekulära landet Sverige använda sig av religionsfriheten för att trycka ut sin religion i det offentliga rummet.

Imamen vid Växjö moské säger att böneutropen kommer att bli bra för integrationen. Vad han menar med det är svårt att förstå. Man kan med bara lite illvilja välja att tolka det som om Växjöborna skall integreras med islams seder och traditioner. Imamen vid Växjö moské säger att böneutropen skall göra att stadens muslimer känner sig mer hemma i staden. Han hoppas och tror att böneutropen skall få en positiv effekt på Växjö som stad.

Om man inte känner sig hemma i Växjö utan böneutrop så kanske man borde ha funderat ett varv eller två innan man började leta efter en ny plats att kalla sitt hem. Tycker jag.

Vi har religionsfrihet i det här landet. Det betyder inte att den som är religiös automatiskt skall få trycka sin religion in i andras öron och ögon. Detta alldeles oavsett om det är Hare Krishna-gänget på Drottninggatan eller ett böneutrop i Araby. Ett böneutrop i den offentliga miljön i ett sekulärt land är ungefär som om Jehovas Vittnen skulle köra högläsning av Vakttornet på tunnelbanans blå linje.

Kyrkklockorna då? Klockringningarna från svenska kyrkor? Det är ett historiskt kulturarv som den som letar efter ett nytt hem i Sverige faktiskt får acceptera. På samma sätt får vi acceptera minareter, moskér och böneutrop i de länder där det är en naturlig del av det historiska kulturarvet. Det kanske inte känns som hemma, men det är någon annans hem.

Det handlar faktiskt om att ta seden dit man kommer, om man vill ha ett nytt hem…

16 svar på “ATT TA SEDEN DIT MAN KOMMER”

  1. Kommer det att tillåtas med en gång i veckan, vid en tidpunkt där så kommer övriga moskèer ställa samma krav. Detta kommer sedan leda till att fortsätta kräva utökning tills det är som de vill ha det. Alla dagar i veckan, fem gånger om dagen. Den som tror att de bara kommer att nöja sig en gång i veckan vid en tidpunkt och inte fortsätta sina krav lever i en fantasi.

    1. Ja, är det en sak vi kan vara helt säkra på är att muslimerna kommer att fortsätta kräva saker oavsett hur många krav de får igenom ända tills de är i mål och vi flyttat. I vissa stadsdelar är de på god väg att lyckas redan nu. Dessa kommer inom kort att bli i huvudsak sunnimuslimska enklaver och sharialagarna väntar runt hörnet. Oavsett om de blir informella och administreras av imamer lite under radarn eller om de får särlagstiftning.

  2. Kyrkklockorna är ju också en signal som säger:” Kom, nu börjar det. Om du skyndar dig så hinner du” och inte en trosbekännelse som ropas ut i nejden. Därför tycker jag inte att kyrkklockor är ngt värre problem i ett sekulärt samhälle och jag hade på samma sätt inte tyckt att det var ngt problem om en moské signalerade gudstjänst på något annat sätt (klockor/tuta/vadsomhelst) men jag har lite svårt med att ”Gud är stor. Jag vittnar om att det inte finns någon annan guddom än gud. Jag vittnar om att Muhammed är guds profet” ska ropas ut över stan. Det är ju trots allt ett konkret budskap och inte bara en signal att det händer ngt i en religiös byggnad.

    1. Kyrkklockor i Sverige är inte ens något att diskutera tycker jag. Men det kommer nog snart att diskuteras. En del av de arabiserade stadsdelarna har närliggande kyrkor. Deras klockringningar kommer nog påstås försvåra ”integrationen” snart och med de präster vi har i kyrkorna idag så hänger de väl av klockorna utan knot om det ger PK-poäng hos Helle Klein.

  3. Exakt så är det. Exakt så ska man tänka, nämligen vilka krav är det rimligt att jag skulle kunna ställa på mitt nya hemland om jag skulle välja att emigrera. Det man inte tycker känns som ett rimligt krav ska man då heller inte tillåta att nya svenskar kräver av Sverige. Jag skulle t.ex. aldrig kräva att Greklands myndigheter ska tillhandahålla en midsommarstång på midsommar om jag skulle flytta dit. Det är min tradition och inte deras. Vill jag fira svensk midsommar får jag göra det själv. På samma sätt är det med muslimerna i Sverige. Religionen ska de utföra utan av vi ‘drabbas’

    1. Det är en rimlig hållning att man skall ta seden dit man kommer. Det hållningen är dock beroende av att det finns en inhämsk kultur som är förmögen att dominera. Dominera medialt, kulturellt och numerärt. De invandrade kulturerna kan vara både harmlösa och kanske t.o.m välkomna ifall de hålls på en rimlig nivå. De kommer inte kunna flytta fram sina positioner och ställa krav på förändringar av värdsamhället.

      Vad vi har gjort i Sverige är att försätta oss i en situation där vi av allt att döma nu ser ut att vara predestinerade att isalmiseras till låt säga 30% inom 20-40 år. Man kan självklart inte extrapolera exakt eller för långt in i framtiden. Men det verkar orimligt att islam inte skulle komma att nå upp till en sådan andel i Sverige inom ungefär en sådan tidsrymd. Vi är sålunda predestinerade pga hur demografin ser ut, samt hur vår djupa stat ser ut samt pga VIK och andra komplex som är svåra att ändra politiskt. Vilket gör att en radikl kursomläggning troligen är enormt tungrodd och tar väldigt lång tid. Då återkommer jag till en av mina favoritfrågeställningar. Finns det några historiska exempel på stater som islamiserats till säg 30% och där hittat ett stabilt jämviktsläge? Utan ytterligare islamisering till muslimsk majoritet eller alternativt inbördeskrigsliknande tillstånd. Kan man härleda någon maximal nivå av islamisering som är möjlig för en stat att tillåta och ändå behålla sin integritet och sin ursprungliga identitet? Någon som har en aning om var en sådan nivå ligger? 10%? 20%?. Själv vet jag inte. Men jag tror att för Sveriges del och på lite sikt är läget ‘kört’, då menar jag garanterat under våra barns arbetsverksamma liv.

      Så för att återgå on topic. Sverige kommer att ha muslimska böneutrop. Först veckovis, sedan kommer det att börja drivas på för dagliga, sedan 5ggr dagligen. Om inte tillstånd ges kommer det att kuppas. Det är bara en tidsfråga. Jag tycker det är väldigt svårt att se någon annan utgång. Om vi skall reglera saker som böneutrop, regler för badhus, skolmat mm. Då är det förbannat bråttom. För det är inte rimligt att kunna pådyvla sådana regler på 30% av befolkningen som vill annorlunda. Det faktum att vi kan hävda privilegiet att vara födda här, att våra föräldrar var svenskar osv, det är ett faktum som också ändras på en generation.
      Tycker det var ett mycket ‘bra’ och illustrativt uttalande av någon ‘svensk’ imam m.a.a detta med böneutrop: ‘Vi (muslimerna) är inte i Sverige på besök, vi har kommit för att stanna.’

  4. Sakta men säkert breder de ut sig, det går inte fort men de kommer och det märks tydligt när de blir fler som flyttar in i landet, sprider sig norrut och deras speciella språk ljuder över stad o land.
    Det blir en hel del strider o bråk om boenden men i stort sätt alla finner någonstans att bo där de kan bilda familj för det är det som gäller för dem att se till så de överlever och att de växer i antal. När sedan hösten kommer flyttar de till varmare länder, det är fascinerande med fåglar.

  5. Om muslimerna vill känna sig hemma i Växjö kanske man ska börja prata småländska och spela ishockey i stället. Frågan är ju också varför man vill känna sig som hemma när man just flytt från sitt hem? Då är det väl bättre att känna sig borta.

  6. Hej.

    Den viktigare frågan är varför islam och muslimer skall få finnas i Sverige.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

  7. Jag instämmer till fullo i det du skriver, Fredrik, och det tror jag att en majoritet etniska svenskar och en hel del icke-muslimska invandrare också gör.

    Självklart ska man ta seden dit man kommer. Man skulle t.o.m. kunna hävda att muslimska asylinvandrare i Sverige har större skäl att ta seden dit de kommit än vad en svensk charterturist i Turkiet har. De muslimska asylinvandrarna har nämligen beviljats en fristad i Sverige, och utan några krav på motprestationer fått hjälp med bostäder, uppehälle, utbildning, sjukvård m.m., vilket finansierats av svenska skattebetalare. Den svenske charterturisten i Turkiet innebär å andra sidan en vinst för turkarna, då han pumpar in pengar i landets turistindustri.

    Problemet är förstås att detta med att ta seden dit man kommer – vilket av en majoritet svenskar sannolikt ses som självklart sunt förnuft – strider mot den mångkulturalism som i dagens Sverige upphöjts till överordnad statsideologi.

    Enligt multikulti-idealet har invandrare full rätt att leva i enlighet med sin religion och med de värderingar och traditioner de fört med sig från hemlandet. Att kräva att invandrare ska ”ta seden dit de kommit” och anpassa sig till svensk majoritetskultur anses av mångkulturalisterna vara ett uttryck för ”rasism”.

    Följaktligen, bäste Fredrik Antonsson, är din argumentation, hur vettig den än må framstå, inte giltig i dagens Sverige, åtminstone inte inom det politiskt korrekta åsiktsetablissemanget. Tvärtom har du, genom att hävda att muslimska invandrare bör ta seden dit de kommit, kommit ut som en ”islamofob” och ”kulturrasist” av värsta slag. Välkommen till klubben!

  8. Islam hemsöker oss med väsensskilda seder och bruk, som aldrig kan accepteras i ett civiliserat samhälle.

    Vill vi återupprätta och behålla vår närmast paradisiskt trygga, fria, fredliga, jämlika och demokratiska ordning…

    … får vi gå man ur huse och rösta rätt i det kommande ödesvalet.

    1. Rätt så. Många duktiga skribenter som är f d moderater el borgerliga men få som säger rösta för förändring september 2018. Med det menar jag att de undviker uppmana att rösta på Sd. De skriver det som Sd säger och sagt låång tiid men de uppmanar inte att rösta på dem. Trots samma tankar och konsekvensanalyser. Sd får bara mer och mer rätt vart tiden går f ö. Och nu vill ski*partier begränsa yttrandefriheten pga att de egentligen är hotade då fri information finns på Internet. Här skulle många över partigränserna gå man ur huse i vår och demonstrera, lägg meningsskiljaktigheterna åt sidan. Med strypande av det fria ordet går allt åt skogen. MSB har fått en ny chef. Både senaste filmen och den nue partimarionetten skrämmer. Fy f*n. Nya moderaterna har varit och är en katastrof. Trots Balis åsikter så blir det en fälla 2018 OCH framöver. S behöver jag inte nämna. Puh.. outshårsingen..av hela Sverige då. Jag kan inte säga att allt är bra med Sd men med S och t o m M går det åt helvete snart. Önskar Sd får en chockverkan på de etablerade i höst och därefter en förändring hos åtminstone M och Kd. Sedan vidare 2022. Förresten vilket parti överhuvudtaget är felfritt. S har sin egen riktigt riktiga nazihistoria med rasinstitut, tvångskastreringar t o m år 1975 och Löfvens familj var riktiga nazister. Nationalsocialism är och var på vänsterskalan likt kommunismen/socialismen. Om detta må många förtälja i vår och i höst. Såå, det enda som hjälper Sverige en bit på riktigt är om Sd får många röster. Var pragmatisk och uppmana rösta Sd i höst. Förstår ni inte hur allvarligt det är ni som kan påverka men som tvekar och låter Löfvens idioti fortsätta (och nya moderaternas).

  9. ”En gång i veckan kan ju tyckas vara en fis i rymden”

    Det argumentet har jag hört många gånger i debatter med sådana där antirasistiska handhjärtanmänniskor.
    Islamisering i sammanfattad snabbanalys :

    Vi måste ha en lokal som vi kan använda som moské – och den som inte håller med är en rasistisk islamofob.
    Vi måste få en riktig moské så att vi slipper be i en lokal – och den som inte håller med är en rasistisk islamofob.
    Vi måste få ha minareter på vår moské – och den som inte håller med är en rasistisk islamofob.
    Vi måste få ha böneutrop en gång i veckan från våran minaret – och den som inte håller med är en rasistisk islamofob.
    Vi måste få ha böneutrop varje dag från våran minaret – och den som inte håller med är en rasistisk islamofob.
    Vi måste få ha böneutrop fem gånger om dagen – och den som inte håller med är en rasistisk islamofob.
    Dom har ju böneutrop fem gånger om dagen i Växjö så därför måste vi få ha det även i Sundsvall – och den som inte håller med är en rasistisk islamofob.
    Dom har ju böneutrop fem gånger om dagen i Växjö och Sundsvall så därför måste vi får ha det i varenda stad i Sverige – och den som inte håller med är en rasistisk islamofob.

    Islamiseringen sker stegvis- och i Sverige har islamisterna nu kommit lite mer än halvvägs.
    Det finns åtminstone 50 länder som dom kan flytta till om dom vill ”integrera” sig med hjälp av böneutrop.

    För övrigt vore det kul om någon kunde informera sveriges unga muslimer om att det finns ett kommunalråd i Växjö som anser att de muslimska böneutropen är jämförbara med lite tutande från en glassbil….

  10. Schweiz – det land där medborgarna har relativt stor makt i förhållande till det politiska etablissemanget – införde genom en folkomröstning 2009 ett minaretförbud. Folkomröstningsresultatet kritiserades i sedvanlig ordning av globalisterna och av MSM.
    https://www.svt.se/kultur/schweiz-uppmanas-att-upphava-minaretforbud

    Sverige borde också införa ett minaretförbud.

    Om de nya moderaterna är ärliga i sin förmenta fosterlandskärlek och inte bedriver kvalificerat röstfiske i det, som det heter, grumliga vattnet, så borde de också verka för ett minaretförbud. Minareter som sticker ut i stadssiluettbilden stärker muslimernas ställning. Det gör att de kan komma med nya krav på svenskarnas – de otrognas – bekostnad. För det är muslimerna och deras födelsetalsvapen, arbetsmoral, djurplågeri, inbyggda rasism samt inställning till kristna och kvinnor, som är det största hotet mot konungariket Sverige.

    Obs! Ett minaretförbud är inte någon inskränkning i någons religion.

  11. Inga utrop – dessa går av flera skäl ej att jämföra med kyrkors klockringningar.

    Vi har gått från någon promille till runt 1 procent och sedan till 8-9 % muslimer i Sverige på mycket kort tid.

    Som Jordan B Peterson sade, ungefär; man pressar och ställer krav precis så hårt som kan accepteras, sedan backar man, därefter återkommer man, pressar och ställer krav precis så hårt som kan accepteras. På det vidriga sättet kan mycket motstånd brytas ned.

    Vem har bett om den här utvecklingen? Vilka har t.ex. gett Tro och solidaritet, f.d. Broderskapsrörelsen mandat att jobba för ett totalt förändrat Sverige? Vilka bad om ett Södertälje där 6-7 av tio som man möter i de centrala delarna har utomeuropeiskt ursprung, och annat språk än svenska talas i varenda busskur? Infödda blir främlingar i sitt eget land.

    Är vi födda för sent för den gamla tiden eller för tidigt för den nya?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *